Jumbo wil techtalenten strikken
Jumbo zag de omzet afgelopen halfjaar met bijna 5 procent stijgen tot 3,8 miljard euro. Het Brabantse bedrijf verdubbelde de opbrengst van onlinebestellingen. Deze waren goed voor 2 tot 3 procent van het totaal. Financieel topman Ton van Veen van Jumbo verwacht een verdere groeispurt bij de onlineomzet.
Om groei te realiseren, ook in marktaandeel, heeft het volgens hem weinig nut om "eindeloos fysieke winkels" aan het winkelbestand toe te voegen, maar juist ook in te zetten op online. Jumbo telt momenteel circa 360 zogeheten Pick Up Points waar onlinebestellingen kunnen worden opgehaald. Verder heeft het bedrijf tweehonderd locaties vanwaar boodschappen kunnen worden thuisbezorgd. Dit aantal wordt verder uitgebreid. Ook de zakelijke bezorging wordt verder opgeschaald.
Geen strategische partner nodig
Jumbo is nu goed voor een marktaandeel van ruim 19 procent in een sector die volgens Van Veen goed is voor een omzet van jaarlijks circa 35 miljard euro. De omvang van de markt en de felle concurrentie maken het volgens hem lastig om snel marktaandeel te winnen. De afgelopen jaren lukte dat Jumbo wel, geholpen door grote overnames van onder meer de supermarkten van Super de Boer en C1000.
Na tussenjaar 2016, waarin de bedrijfsvoering van alle recent overgenomen winkels werd gestroomlijnd, heeft Jumbo zijn winstgevendheid verbeterd en is de schuld als percentage van de omzet gedaald. Anders dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, waar webwinkelreus Amazon onlangs supermarktketen Whole Foods inlijfde, denkt Van Veen niet dat Jumbo een strategische partner nodig heeft om verder te groeien en heeft het bedrijf voldoende financiële ruimte voor verdere investeringen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee