Miljoenenorder voor Nederlandse autonome vrachtwagens
Het gaat om elektrische voertuigen met een maximaal tilgewicht van 65 ton, volgens VDL vergelijkbaar met acht lichte stadsbussen zonder passagiers. Dankzij sensoren, scanners en computertechnologie kunnen de wagens onbemand rondrijden voor het transport van containers. De leveringen van de 80 autonoom rijdende vrachtwagens lopen tot 2023. Met deze bestelling is tientallen miljoenen gemoeid, meldt VDL zelf.
Softwarewerk in Brabant
De order van PSA is volgens het Eindhovense bedrijf goed voor ongeveer 100.000 uur werk en zorgt voor extra werkgelegenheid in Brabant en in Singapore. "In Nederland heeft VDL hiervoor vooral behoefte aan engineers en software-programmeurs. In Singapore, waar de eindassemblage van de AGV’s deels zal plaatsvinden, zal de lokale serviceorganisatie van VDL worden uitgebreid", aldus VDL. De automatisch geleide voertuigen (AGV’s) zullen 24 uur per dag, zeven dagen per week containers vervoeren in de haven van Singapore.
De eerste exemplaren van de chauffeurloze vrachtwagens uit deze miljoenenorder zullen vanaf 2021 door de haven rijden. Toch zijn de voertuigen van VDL niet helemaal nieuw voor de Singaporezen, want in 2015 reden er al twee prototypes rond. Nu de haven van de stadstaat grootse uitbreidingsplannen heeft, komen daar tientallen nieuwe exemplaren bij.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee