Omzetdaling mobiele markt vlakt af
Opgeteld behaalden de operators een omzet van 1,2 miljard euro. Ze wisten de erosie van hun omzet te verminderen dankzij een sterk groeiende vraag naar mobiele data en hun focus op de verkoop van abonnementen met meer gigabytes. Operators proberen door het aanbieden van all-in bundels, multi-play pakketten en grote data bundels tegen vaak lagere prijzen, mensen over te halen om in totaal meer te besteden en zo de ‘churn’ (klantverlies) te beperken. Dat lijkt te werken Op jaarbasis is te zien dat de krimp van de mobiele markt in de laatste kwartalen structureel minder sterk is.
Telecompaper verwacht dat de mobiele markt in Nederland in 2017 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 4,6 miljard euro. Die krimp zal in verminderde intensiteit doorzetten in de periode 2017 tot 2021, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 0,9 procent, tot een omzet van rond de 4,5 miljard euro in 2021. Telecompaper baseert deze voorspelling op de verwachting dat de concurrentie verder zal intensiveren met nog steeds vier mobiele operators - ondanks de fusie van Vodafone en Ziggo – in een stagnerende markt.
Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) scoorde nieuwkomer Tele2 met 36 procent de sterkste groei. Tele2 vergrootte daarmee zijn marktaandeel naar 4,6 procent in Q1 2017. KPN breidde zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 42,8 procent. T-Mobile had een stabiele mobiele omzet op jaarbasis en groeide licht naar een marktaandeel van 21,4 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg een omzetdaling van 6,4 procent te verwerken. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 31,2 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee