Facebook schrapt transparante ads van Signal
"Je ontvangt deze ad omdat je [pasgetrouwde pilates-instructeur] en [cartoon crazy] bent. Deze ad heeft je locatiegegevens gebruikt om te zien dat je in [La Jolla] bent. Je houdt van [ouderschapsblogs] en je denkt over [LGBTQ-adoptie]", luidt één van de ads. De privacygerichte Signal-app wil daarmee gewone gebruikers confronteren met hoeveel Instagram-eigenaar Facebook van hun weet én dat op zeer diepgaand detailniveau valt te adverteren.
Advertentiebeleid
Facebook stelt in een persverklaring dat dit een PR-stunt is van Signal, die bovendien niet eens echt waar is. De concurrent op communicatiegebied zou de geclaimde ads helemaal niet geplaatst hebben op Instagram, verklaart Facebook tegenover The Information. "En we hebben hun ad-account niet gesloten voor het proberen die ads te plaatsen."
In die ontkenning laat Facebook weten dat sommige van de ads wel zouden zijn geweigerd, áls Signal ze zou hebben ingediend voor plaatsing. De weigering van sommige ads zou dan zijn gebaseerd op het advertentiebeleid dat verbied gericht te adverteren op medische aandoeningen of seksuele geaardheid, "wat Signal zou moeten weten".
Signal pareert die verklaring met de mededeling op Twitter dat het absoluut wel heeft geprobeerd om die ads te plaatsen, en dat ze door Facebook zijn geweigerd. Daarna heeft het social network het Instagram ad-account van Signal uitgeschakeld. "Dit zijn echte screenshots, wat Facebook zou moeten weten." In een blogpost geeft Signal meer uitleg.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee