Too big to block?
Natuurlijk, we kunnen prima een ander (soort) social network maken (of krijgen) om foto's te delen, berichtjes te posten, informatieve updates te publiceren. Wat Facebook kan, kan heus ook wel met een Twitter of een Mastodon of iets heel anders. Het kon vroeger immers ook met een Hyves, een MySpace, enzovoorts. Alleen is Facebook tegenwoordig toch wel flink wat meer.
Zaken doen
Als we het over Facebook hebben, praten we eigenlijk over Meta, dat naast 's werelds grootste social network ook de veelgebruikte apps WhatsApp en Instagram omvat. Eerstgenoemde Facebook-aankoop (voor 19 miljard dollar in 2014) doet dienst voor privé- en werkcommunicatie. Denk aan appgroepen voor buurtbewaking, voor vrienden, voor sportclubs, maar vergeet niet bedrijfsafdelingen, ad-hoc samenwerkingsverbanden en externe communicatie naar burgers en klanten.
Het hierboven genoemde foto- en videoplatform Instagram (ook een Facebook-aankoop) is niet alleen voor hippe modeliefhebbers en ijdele influencers haast onmisbaar. Veel creatieve ondernemers zitten met hun business op dat sociale netwerk. Net zoals heel veel 'gewone' bedrijven hun zaken doen op Facebook. Een Italiaans pizzarestaurantje in een middelgroot Nederlands stadje heeft zijn menu misschien nog wel op de eigen website staan, maar verwijst voor de pizza van de maand naar zijn social media. Facebook in dit geval, maar ook Instagram (van Facebooks moederbedrijf Meta dus).
The Oatmeal
Het doet me terugdenken aan de scherpe observatie die comicsmaker The Oatmeal eind 2017 al deed. Over gemak en gijzeling van Facebook. Dat grote social network heeft gebruikers als het ware 'opgeslokt', mede gestimuleerd door contentmakers zoals indeed The Oatmeal die de omvang en connectiviteit van Facebook aanvankelijk als zeer positief ervaarden. Maar toen trad het verdienmodel van CEO Mark Zuckerberg in werking.
Natuurlijk zijn WhatsApp-groepen wel met wat moeite te vervangen door Teams-teams, Skype-soosjes of andere communicatiemogelijkheden. En Instagram-commercie valt vast met enige inspanning ook wel elders opnieuw te creëren. Hetzelfde geldt voor Facebook-business die in de loop der jaren is opgebouwd, maar die met genoeg investering na verloop van tijd misschien wel gerepliceerd kan worden. Alleen, wat kost dat? En is dat de kosten wel waard?
Terug naar de nieuwsbrief?
The Oatmeal heeft eind vorig jaar nog een follow-up gemaakt van zijn scherpe observatie van jaren terug. De artiest heeft er bewust voor gekozen om de afhankelijkheid van sociale netwerken af te bouwen. Als alternatief om fans te bereiken, is besloten om terug te grijpen op het klassieke middel van de nieuwsbrief. Maar dat valt toch niet voor alle Facebook-gedreven business te doen? Daar is het platform van Zuckerberg te groot voor geworden. Too big to block?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeNegentien internetplatforms (AliExpress, Amazon Store, AppStore, Bing, Booking, Facebook, Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando) gaan onder de regels https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2065 van de Digital Services Act (DSA) vallen.