Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereid je voor op Schaduw AI

Generatieve Kunstmatige Intelligentie maakt het leven makkelijk, en dat is fijn – maar het is ook een probleem. Niet alleen voor de kunstenaars en fotografen die de opkomende digitale concurrentie met lede ogen aanzien, maar ook voor bedrijven.
Repelsteeltje
© Shutterstock
Shutterstock

Voor veel mensen is het een uitkomst dat AI vervelend of moeilijk werk een stukje makkelijker maakt. Heerlijk dat AI de ergste fouten uit je code kan halen. Super dat AI je opzet voor het jaarverslag nog even kan redigeren voor je het naar de board stuurt. Maar wat gebeurt er eigenlijk met die data?

Steeds meer bedrijven verbieden inmiddels intern gebruik van creatief genererende robots. Zelfs een Big Tech speler als Apple, toch zelf ook druk op zoek naar AI-gerelateerd talent, heeft besloten dat het niet het risico wil lopen dat gevoelige bedrijfsgegevens door een ondoorzichtige kunstmatige intelligentie worden uitgelezen en hergebruikt. Prima voor de klanten – maar liever niet voor henzelf.

Schaduw IT

Verbieden is niet de oplossing. Want wat krijg je dan? Olifantenpaadjes. Als je eenmaal hebt gezien hoeveel beter en sneller je leesbare rapporten kunt produceren als een robot je even helpt, doe je het dan gewoon weer met de hand, alleen omdat je werk-pc je de toegang tot ChatGPT ontzegt? Dan wordt het wel heel verleidelijk om het even langs je eigen pc of je smartphone te halen.

Dat verschijnsel kennen we allemaal nog van Schaduw IT: als je mensen probeert te dwingen met inferieure oplossingen te werken, vinden ze vanzelf een manier om ze te omzeilen. En dus hebben we het nu al over Schaduw AI. Zoals de nieuwe Bing chatbot het zelf zegt:

“Schaduw AI verwijst naar AI-oplossingen die niet officieel bekend zijn of onder controle staan van de IT-afdeling. Het is een bekend probleem voor organisaties van alle groottes. Schaduw AI maakt deel uit van schaduw IT, dat breed verwijst naar werknemers die apps of infrastructuur gebruiken die buiten de controle van de IT-afdeling van de organisatie vallen.”

De verleiding is te groot

Met andere woorden: je kunt op je kop gaan staan, maar de geest is uit de fles. Je werknemers hebben ervan gesnoept en willen meer. Repressie is ongeveer het slechtste wat je nu kunt doen. Beter is de vlucht naar voren: zorg dat je zo snel mogelijk met de organisatie in gesprek gaat over manieren waarop AI kan helpen. En praat dan ook meteen met elkaar over de dingen waar AI met zijn tengels vanaf moet blijven.

Zie het als een razendknappe hulp die je niet kunt vertrouwen: een Repelsteeltje die stro in goud verandert, maar die er met je kind vandoor gaat als je even niet oplet. Het stro ligt voor het oprapen en je kunt niet van je werknemers verwachten dat ze die rijkdom laten liggen. Maar zorg dat het slim en met beleid gebeurt, anders kan het sprookje zomaar een heel vervelend einde krijgen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in