Overslaan en naar de inhoud gaan

Cyberspionage met RFID-scanner in Formule E

Fraude in topsport heeft ook digitale kanten, zoals een RFID-scanner stiekem plaatsen om live data van racewagenbanden te vergaren. Daarmee valt een voorsprong te behalen. Alleen is het DS Penske-team in de Formule E-competitie tegen de lamp gelopen. En flink gestraft.
shame
© Shutterstock
Shutterstock

Het betrapte team in de competitie voor elektrische racewagens heeft een boete van 25.000 euro gekregen én coureurs Stoffel Vandoorne and Jean-Éric Vergne moesten in de race van zondag helemaal achteraan beginnen. Deze zogeheten pit lane start penalty zet team DS Penske (voorheen Dragon Racing) dus gelijk letterlijk op achterstand. Deze dubbele straf is opgelegd voor wat neerkomt op twee vergrijpen, legt technieuwssite The Verge uit.

Plotse bandenwissel voor alle teams

Ten eerste is er het plaatsen van de RFID-scanapparatuur, in de toegang tot de pitstraat. Daar komen tijdens de race alle deelnemende wagens binnen, voor onderhoud en eventuele aanpassingen. De regels verbieden het installeren of plaatsen van wat voor apparatuur dan ook in de pitstraat. Ten tweede is er het verkrijgen van data over de tegenstanders. Dat is dus gedaan met de RFID-hardware van de eerste overtreding. Die live informatie over de toestand van de racewagenbanden geeft de ontvanger een groot en oneerlijk voordeel, zo heeft Formule E-organisator FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) geoordeeld.

De relatief jonge racewagensport van de Formule E gebruikt al sinds het begin RFID-chips in banden, voornamelijk om de conditie van dat cruciale component te controleren. Dit omvat naast de temperatuur ook de bandenspanning. De data uit die ingebouwde sensors zijn weer van invloed op het rijgedrag en de mogelijkheden dan wel marge die een coureur kan hebben tijdens de race. De hele E-competitie heeft voor het 2023-seizoen een plotse bandenwissel gehad: van het bekende merk Michelin naar Hankook iON. Die fabrikant is namelijk sponsor geworden en alle raceteams moesten dus na acht seizoenen rijden met Michelin-banden overschakelen naar nieuwe, nog onbekende banden.

Ook in Formule E hebben banden het zwaar te verduren:

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in