Onverbeterlijk: Gebruikers blijven spam openen
Van de mensen die verdachte mails openen, zegt 57% dat te hebben gedaan omdat ze er niet zeker van waren of het om spam ging, 33% zegt het per ongeluk te hebben gedaan. Bijna de helft (46%) zegt bewust spam te openen om zich af te melden ('unsubscribe') of om te klagen bij de afzender (25%), om te kijken wat er zou gebeuren (18%) of om meer te weten te komen over de aangeboden producten en diensten (15%). Deze aantallen komen volgens de MAAWG neer op miljoenen consumenten in Noord-Amerika en West-Europa die spam openen en erger.
Van de ondervraagden was 84% op de hoogte van het verschijnsel botnets, hoewel de meesten van hen dachten er imuun voor te zijn. Opvallend is verder dat de onderzochten in overgrote meerderheid internet service providers (ISP's), email service providers (ESP's) en leveranciers van antivirussoftware verantwoordelijk houden voor het tegenhouden van virussen, frauduleuze mails en spam. Minder dan de helft van de gebruikers stelt zichzelf verantwoordelijk voor de verspreiding van virussen en spam.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee