'Softwarefouten schadepost van 1,6 miljard'
Het gaat daarbij om storingen en andere foutjes die het functioneren of de snelheid van bepaalde programma's beïnvloeden. Ook niet-werkende bankierapps en het niet kunnen gebruiken van digitale formulieren bij overheidsinstanties zijn hierbij inbegrepen.
Voor de studie zijn afgelopen twee maanden 150 IT-mensen bij bedrijven, instellingen en de overheid, en meer dan 300 consumenten ondervraagd. Het schadebedrag is berekend op basis van het aantal uren dat het werk stillag als gevolg van softwarefouten, vermenigvuldigd met de normale economische verdiensten.
IT-problemen liggen de laatste tijd extra onder een vergrootglas vanwege de vele mislukkingen met automatiseringsprojecten bij de overheid. Een onderzoekscommissie in opdracht van de Tweede Kamer schatte eerder deze maand al dat hier afgelopen tijd jaarlijks een bedrag tussen 1 en 5 miljard euro mee verloren is gegaan.
Webwinkeliers de dupe
Maar de gevolgen van softwarefalen spelen ook een rol bij keuzes van burgers en consumenten, staat in het rapport van Sogeti. Vooral webwinkeliers kunnen hier de dupe van zijn.
Bijna 1 op de 3 ondervraagde consumenten heeft afgelopen jaar minstens een keer een product op het laatste moment toch bij een andere webshop gekocht, omdat hij toen hij wilde afrekenen te maken kreeg met een foutmelding of storing. Doorgerekend betekent dat, dat onlineretailers in totaal 514 miljoen euro aan concurrenten hebben gelaten, op het moment dat de consument virtueel al de portemonnee trok.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee