Overslaan en naar de inhoud gaan

Adobe start tegenoffensief tegen Apple

Het tegenoffensief startte met een advertentiecampagne met de boodschap: We love Apple. Gevolgd door een tweede advertentie met een opsomming van andere zaken waar Adobe warme gevoelens van krijgt, waaronder creativiteit, innovatie, het web, Flash, de 3 miljoen ontwikkelaars van Flash-applicaties, HTML 5, software maar eenmaal hoeven schrijven, voor alle apparaten en alle platforms. Met dat laatste komt de aap feitelijk al uit de mouw.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Maar voor wie het nog niet begrepen heeft, meldt Adobe ook nog even waar het niet van houdt: “We houden niet van personen die jouw de vrijheid ontnemen zelf te bepalen wat je maakt, hoe je het maakt en wat je beleeft op het web, wie het ook is.”

Apple weigert categorisch om Flash op zijn mobieltje en tabletcomputer te ondersteunen. Jobs heeft zich de afgelopen maanden bij herhaling laatdunkend uitgelaten over Flash, dat volgens hem van matige kwaliteit is, een te zware belasting voor accu en processor van mobiele platforms, en qua beveiliging een nachtmerrie. Adobe beschuldigde Jobs van geestelijke luiheid bij het ontwikkelen van met name Flash.

Maar in zijn jongste filippica tegen Flash werd ook zonneklaar dat vooral het multiplatformkarakter van Flash voor Jobs de steen des aanstoots is. Ontwikkelaars die applicaties via een multiplatformtechnologie als Flash ontwikkelen, zullen altijd op zoek gaan naar de kleinste gemene deler, zodat hun applicatie op zoveel mogelijk toestellen kan draaien. Dat doet afbreuk aan de beleving die iPad en iPhone kunnen bewerkstelligen, meent Jobs. Hoewel dat argument ook kan worden gelezen als angst voor verlies van controle over wat wel en wat niet op iPhone en iPad mag draaien, natuurlijk.

Oprichters John Warnock en Chuck Geschke van Adobe kiezen feitelijk die laatste invalshoek als vertrekpunt van een open brief waarin ze Apples opstelling openlijk bekritiseren. “Adobes bedrijfsfilosofie is gebaseerd op de vooronderstelling dat in een open markt de beste producten uiteindelijk zullen winnen - en dat het maken van de beste technologie en sneller innoveren dan de concurrentie de beste methode is om te concurreren. […] Wij zijn van mening dat Apple, door voor een tegengestelde benadering te kiezen, een stap heeft gezet die het volgende hoofdstuk van het web kan ondermijnen – het hoofdstuk waarin mobiele apparaten talrijker zijn dan computers, iedereen een uitgever kan zijn en de inhoud van het web overal en altijd benaderbaar is."

"De fundamentele vraag is: Wie controleert het web? Volgens ons is het antwoord: iedereen en niemand – maar zeker niet een enkel bedrijf.”

Apple heeft tot op dit moment niet gereageerd op Adobes offensief.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in