Belgisch CRM-platform lokt apps met 1 miljoen euro
Onlangs stond de teller nog op 170 stuks wat de actieve applicaties betreft in de Marketplace van Teamleader. Inmiddels is dat zo’n 200 integraties, weet De Wit nu te vertellen. “We hebben bevriende softwarepartijen gecontacteerd”, om zo meer apps in huis te halen. Hij benadrukt dat zulke contacten worden gelegd op aangeven van klanten: wat die willen zien als functionaliteit.
De Wit zegt zeer tevreden te zijn met het huidige aantal. Wel wordt nu de versnelling ingezet: met een inversteringsfonds à 1 miljoen euro. Dat bedrag komt uit eigen zak van Teamleader dat goede groei meemaakt. Het fonds is vandaag aangekondigd op het Work Smarter-evenement dat het bedrijf hield in DeFabrique te Utrecht.
Toegevoegde waarde en kwaliteit
Tot op heden is het aanhalen van apps op het CRM-platform van Teamleader een relatief tijdrovend proces. “Eerst elkaar leren kennen, dan op zoek naar de toegevoegde waarde voor beiden”, legt de Vlaamse topman uit. Vervolgens is er het streven naar kwaliteit, waar De Wit niet op wil beknibbelen voor de ongeveer 10.000 klanten die zijn bedrijf telt.
Niet dat het aan kwaliteit schort, maar eisen op dat vlak zijn wat makkelijker te stellen met het nu onthulde investeringsfonds van 1 miljoen euro. Belangrijker echter is dat het een stimulans geeft. Teamleader neemt hiermee het potentiële probleem weg van de bereidheid tot investeren bij softwaremakers. Niet langer een kip-ei probleem van kosten vóór de baten, maar een duidelijke bijdrage van de Belgische CRM-leverancier die inmiddels Europees actief is.
Internationaal, maar voor mkb
CEO De Wit wijst ook op de eigen expansie als aantrekkingspunt voor software-ontwikkelaars om hun apps aan te bieden op de Marketplace. “Wij helpen hun te internationaliseren”, belooft hij. Dat hoeft niet per sé; sommige lokale softwaremakers willen het bij hun eigen markt houden, maar het kan wel. “Wij kunnen helpen, maar ook wel eisen stellen”, zoals gebruik van de nieuwste API-versie (application programming interface) van Teamleader.
Ook als ontwikkelaars van apps en integraties geen buitenlandse ambities hebben, valt er een grote markt te ontginnen. “Voor veel mkb’ers is digitaal nog een eerste stap.” De Wit vertelt dat veel middelgrote en kleine ondernemingen slechts Outlook en Excel gebruiken voor hun bedrijfsvoering. “En dat is het dan wel”, wat hun ICT-gebruik betreft. Teamleader-klanten zijn een stapje verder: “Onze gemiddelde klant gebruikt 5 integraties. Eigenlijk 4,8 maar dat rond ik graag naar boven af”, lacht De Wit.
Criteria
De mkb-focus die Teamleader van begin af aan heeft, is gelijk een eerste ‘vereiste’ die geldt voor het investeringsfonds. “Níet enterprise”, maar het mkb moet de doelgroep zijn voor apps en integraties in de Marketplace. Een tweede criterium om in aanmerking te komen voor een investering is dat het een uitbreiding moet zijn op wat Teamleader biedt. Klanten moeten meer krijgen, niet meer van hetzelfde. En een derde eist die De Wit stelt is van praktische, technische aard: gebruik van de nieuwste versie van Teamleaders API.
Teamleader vergelijkt zijn app-platform met het International Space Station in deze uitleganimatie:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee