Overslaan en naar de inhoud gaan

'BYOD binnen 7 jaar de norm'

Met deze bevlogenheid betoont Nederland zich vooruitstrevender dan Duitsland en Frankrijk, waar men voorziet dat brede omarming van Consumerization of IT (CoIT), ook wel aangeduid als 'Bring Your Own Device' (BYOD), meer tijd gaat nemen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Avanade prefereert de term consumerization om aan te geven dat het niet alleen om het meebrengen van apparatuur gaat: "Het omvat ook applicaties, sociale netwerken en diensten als Twitter, Skype, en dergelijke, waar medewerkers buiten hun werk om al bekend mee waren."

In Nederland is het nu al bij 96 procent van de bedrijven min of meer gebruikelijk dat privé-apparatuur voor werk wordt ingezet. 13 Procent van de bedrijven in Nederland zou zelfs al helemaal geen bedrijfsapparatuur meer aan medewerkers beschikbaar te stellen. In België, Duitsland en Frankrijk loopt men op dit punt duidelijk minder hard van stapel, met respectievelijk 0, 4 en 8 procent.

Vrees voor controleverlies

Een en ander wordt gerapporteerd door Avanade, een aanbieder van zakelijke technologie-oplossingen en managed services. Bijna tweederde van hun respondenten voorziet dat omarming van CoIT wel enige aanpassing van de infrastructuur nodig maakt. Ruim een kwart zegt dat geen infrastructuuraanpassing nodig is.

De gedachte achter CoIT is dat medewerkers die zelf gekozen apparatuur gebruiken tevredener en productiever zijn. Een keerzijde is echter de verminderde controle vanuit de organisatie, wat onder meer een groter gevaar voor schendingen van veiligheid, privacy of compliance lijkt te impliceren. Bijna tweederde van de Nederlandse respondenten geeft aan dat dit een belangrijk probleem is voor IT-afdelingen. Bij het afwegen in hoeverre medewerkers eigen apparatuur zakelijk mogen gebruiken, vindt een aanzienlijke meerderheid (64%) van Nederlandse respondenten het minimaliseren van risico’s belangrijker dan de eventuele voordelen (36%). In België wegen beide kwesties even zwaar.

Medewerkers zelf voeren uiteenlopende argumenten aan om hun voorkeur voor het gebruik van eigen apparatuur te onderbouwen. De meest gehoorde reden is dat de door de werkgever beschikbaargestelde technologie niet aansluit bij de wensen, achterhaald is of als niet gebruiksvriendelijk wordt ervaren.

Fabeltjes de wereld uit helpen

Om meer zicht op de CoIT-trend te krijgen bevroeg Avanade 605 IT-beslissers in 17 landen. Avanade gaf het rapport waarin ze hun bevindingen en conclusies presenteren als titel mee: ‘Dispelling Six Myths of Consumerization of IT’. De 6 uit te bannen misvattingen zijn:

  • Bedrijven verzetten zich tegen consumerization of IT
  • Er zijn onvoldoende middelen om consumerization of IT in goede banen te leiden
  • CoIT is nodig om jonge werknemers te werven en te behouden
  • Persoonlijke apparatuur wordt alleen gebruikt voor e-mail en Facebook
  • Consumerization of IT = Apple
  • Beveiligde eigen apparatuur beveiligt ook de organisatie
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in