'Google bindt Apple-klanten met apps'
Apps zorgen voor klantenbinding
Maar volgens analisten is Google juist slim bezig. De apps zorgen voor een stevige klantenbinding en gewenning, waardoor mensen later mogelijk makkelijker naar een Android-telefoon overstappen. Belangrijker is nog dat hoe meer gebruikers de Google-apps hebben, hoe meer gegevens Google binnenkrijgt, die het weer kan gebruiken voor het ontwikkelen van nog betere apps.
Ook krijgt Google via zijn apps meer mogelijkheden om advertenties onder ogen van de gebruiker te brengen. Apple loopt dit juist mis en zal daardoor meer moeite hebben om nieuwe apps te ontwikkelen.
Apple hield kernfuncties aanvankelijk voor zichzelf
Apple loopt wat betreft de ontwikkeling van apps nu al achter, vinden marktvorsers. Het bedrijf wilde in de begindagen van de iPhone de kernfuncties in eigen hand houden en geen apps van andere aanbieders voor dezelfde functies toelaten tot zijn App Store. Maar onder druk van de mededingingsautoriteiten verzachtte Apple zijn standpunt en liet bijvoorbeeld webbrowsers toe die concurreren met de ingebouwde app Safari.
Pogingen om Google in te halen lopen soms op fiasco uit
Apple probeert de achterstand op Google wel in te lopen, maar dat resulteert soms in een fiasco. De kaarten-app die Apple zelf ontwikkelde als vervanging van Google Maps bleek direct na de introductie afgelopen jaar zeer gebrekkig. De misser leidde er zelfs toe dat Apple-topman Tim Cook zijn excuses aan de gebruikers moest aanbieden. In december kwam Google met een nieuwe versie van Maps die alom is geprezen en binnen 48 uur meer dan 10 miljoen keer werd gedownload.
Google werft sinds december via internet nieuwe app-ontwikkelaars om zijn aanwezigheid op het iOS-platform van Appler nog verder te vergroten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee