Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwikkelaar trekt succesvolle ad-blocker iOS terug

Peace was bedoeld om gebruikers van de iPhone vrede te brengen, door ze te vrijwaren van advertenties die de aandacht afleiden en ongevraagd batterijvermogen en data-budget verstoken. Voor het identificeren van te blokkeren advertentieservers maakt Peace gebruik van data van Ghostery. Ghostery is een van de populairste ad blockers voor webbrowsers op bureau- en schootcomputers.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Voetnoot

Arment had van te voren al nagedacht over ethische aspecten van ad blocking en meende in overleg met Ghostery een goede formule te hebben gevonden, maar maakt nu achteraf dus toch een analyse die er op neerkomt dat Peace advertenties te ongenuanceerd tegenhoudt. "Ad blockers verdienen een belangrijke voetnoot: terwijl ze honderdduizenden gebruikers een aantal belangrijke voordelen bieden, benadelen ze ook mensen, met inbegrip van velen die dat niet verdienen", stelt Arment in zijn blog.
Daarom trekt hij de app terug uit de iOS App Store. Gebruikers die 'm al hadden gedownload kunnen kiezen tussen een refunding of normaal blijven gebruiken. In dat laatste geval zullen ze op den duur wel de nadelen ervaren van een stilvallend technisch en functioneel onderhoud.

Gelukkig zijn er legio alternatieven, zoals Crystal, Purify, 1Blocker en Freedom.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in