Te weinig I in IT
In gesprek met de techondernemer Peter Hinssen over dit onderwerp vertelde hij mij: in de IT draait het nog altijd teveel om de T en te weinig om de I van informatie. In de nieuwe, snel veranderende wereld, die Hinssen ‘The Never Normal’ noemt, is niet langer de technologie de succesbepalende factor, maar de informatievoorziening.
En juist daar worstelen bedrijven die een lange historie hebben mee: banken, verzekeraars, OV, industrie. Zij draaien in de core van hun landschap nog altijd op systemen die dertig, veertig jaar geleden zijn ontworpen. Destijds waren die state-of-the-art en gaven ze de bedrijven een geweldige voorsprong. Omdat de systemen zo verschrikkelijk robuust zijn, doen ze nog altijd hun werk. Ze hebben echter ook nadelen: ze geven niet de benodigde klant- en medewerkerervaring en je kunt ze niet makkelijk aanpassen. Daar zijn ze namelijk nooit voor ontworpen.
Oplossingsrichtingen
Je zult het radicaal anders moeten aanpakken. Daar is geen pasklare, ‘one size fits all’- oplossing voor, maar Hinssen geeft wel suggesties voor oplossingsrichtingen:
- Stel een CIO aan die The Never Normal ziet als kans, als een ‘force of change’ om af te stappen van oude denkwijzen en gewoontes;
- Investeer in ‘re-skilling’ van de IT-afdeling en focus daarbij op de I, niet op de T. Verhuis de infrastructuur naar de cloud; neem data scientists en analisten aan en geef hen moderne tooling op het gebied van softwareontwikkeling en analytics;
- Breng eindelijk de verbinding tot stand tussen business en IT en zorg ervoor dat IT-wensen van de business veel sneller worden ingewilligd. Nieuwe technologieën zoals low-code software-ontwikkelplatformen leveren hier een belangrijke bijdrage aan;
- Durf risico te nemen. Je zult fouten maken als je je aanpak rigoureus wijzigt. Systemen zullen kinderziekten hebben en zullen af en toe down gaan. Maar dat gebeurt ook als je door blijft gaan op de oude weg.
Technologie als versneller
Hoe je deze oplossingsrichtingen in de praktijk kunt brengen, laat de ANWB zien. Een traditioneel bedrijf met een traditioneel IT-landschap dat echter voor radicale vernieuwing koos en middels een start-up aanpak de dienst ANWB Reisopmaat ontwikkelde. Dit is een platform dat de wereldwijde voorraad aan accommodaties, vluchten en huurauto’s samenbrengt, zodat mensen op één plek hun eigen pakketreis kunnen samenstellen.
Hoewel het technisch complex was om honderden systemen van derden te ontsluiten op de eigen ANWB backoffice, is dat toch binnen een jaar gelukt. Het geheim? Een focus op nieuwe businessmodellen en data science en technologie gebruiken als versneller. Zou de Belastingdienst dit ook durven?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee