Zo speelt iDIN in op behoefte aan identiteitscheck
iDIN biedt organisaties die zekerheid moeten hebben over iemands identiteit of leeftijd een makkelijke manier om die te verkrijgen zonder de privacy van die persoon onnodig te schenden. Nu nog vraagt bijvoorbeeld een aanbieder van telecomdiensten een kopie van een paspoort waarop allerlei gegevens staan die het betreffende bedrijf niet nodig heeft. De banken moeten als gevolg van wetgeving de identiteit van al hun klanten vaststellen. En ze hebben met iDEAL een infrastructuur ontwikkeld om makkelijk en veilig transacties te faciliteren.
Die twee komen samen in iDIN. Het systeem ging ongeveer een jaar geleden live. De vier grootbanken bieden de dienstverlening al aan en naar verwachting sluiten ook de laatste drie banken zich binnenkort aan. "Het doel is dat iedere Nederlander in de gelegenheid is van het systeem gebruik te maken", zegt Berend Jan Beugel, woordvoerder van Currence, de gezamenlijke infrastructuurbeheerder van de banken. "Vaak hebben mensen meer dan een bank, dus als een van die banken de dienst maar aanbiedt, bereik je dat doel al."
Hoe werkt iDIN?
- Ga naar de website van een aanbieder die iDIN accepteert
- Kies als identificatiemethode iDIN
- Kies de eigen bank
- je wordt naar je bank geleid, vergelijkbaar met het gebruik van iDEAL Daarop kan worden gecontroleerd welke gegevens worden gedeeld
- Geef akkoord met de inlogmiddelen van je bank
- Na het geven van een akkoord stuurt de bank de gegevens naar de betreffende acceptant
Een demoversie van iDIN is te vinden op de site van idin.nl
De Belastingdienst heeft de afgelopen maanden flink bijgedragen aan het bereiken van de mijlpaal, constateert Beugel. Maar daarnaast zijn er al wel enkele tientallen andere acceptanten variërend van verzekeraars tot salarisverwerkers. Het aantal acceptanten gaat de komende maanden flink groeien, verwacht Beugel. Currence start daarvoor mediacampagnes om de naamsbekendheid van iDIN te vergroten. Currence ziet iDIN niet als algemene login-faciliteit voor elke website. "Niet voor alle websites is het noodzakelijk zekerheid te hebben over de identiteit van klanten. Soms willen websites meer gegevens nodig dan iDIN kan verstrekken. Het is dan de vraag of ze naam adres woonplaats apart via iDIN willen laten invoeren. Maar dat is wel van belang voor bijvoorbeeld slijters die de leeftijd van een klant moeten verifiëren."
Voldoen aan privacyregels belangrijk
De technologie achter iDIN bouwt voor een belangrijk deel voort op die van iDEAL, de methode om online te betalen. Incassomachtigingen, de methode om online incassobetalingen in te stellen, maakt ook van dezelfde infrastructuur gebruik. "Het meeste werk aan iDIN zat in het voldoen aan de privacywetgeving."
Het gebruik van iDIN is voor consumenten gratis, net als bij iDEAL. De acceptanten zoals de verzekeraars en de telecomaanbieders betalen het faciliteren van dienst door de banken. Zij kunnen daarbij kiezen uit verschillende bundelaanbiedingen of het betalen per interactie.
Een expansie naar gebruik van iDIN in het buitenland heeft voor Currence geen hoge prioriteit. "Als er belangstelling is, gaan we graag in gesprek." Maar die verwacht hij niet snel, net als voor iDEAL - dat in Nederland een brede geaccepteerde online betaalmethode is geworden - in het buitenland geen voet aan de grond krijgt. Omgekeerd kunnen buitenlandse partijen die in Nederland actief zijn, wel gebruik maken van iDIN om de identiteit van Nederlandse klanten verifiëren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee