'Analyse sociale media is vaak weggegooid geld'
Zij vegen de vloer aan met al het snelle onderzoek dat een enorme vlucht heeft genomen de afgelopen jaren, nu al deze gegevens uit sociale media beschikbaar zijn. Essentiële kanttekeningen of correcties worden niet gemaakt zoals de demografische verschillen tussen de populaties op de sociale netwerken. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld vrouwen ondervertegenwoordigd en liggen het gemiddeld inkomen en opleidingsniveau veel hoger dan gemiddeld in de maatschappij. Instagram trekt weer meer vrouwen dan mannen (23%) en bij Pinterest is dat verschil nog veel groter (5 maal zo veel).
Geen Dislike
Maar ook de zorgvuldigheid van de sociale netwerken zelf krijgt er van de onderzoekers van langs. Zo heeft bijvoorbeeld Facebook wel een 'Like'-knop, maar geen 'Dislike'-knop, waardoor het plaatsen van een positieve reactie veel sneller plaatsvindt dan een negatief commentaar.
De onderzoekers waarschuwen dat deze vorm van big data-gebruik steeds makkelijker door bedrijven en overheden wordt gebruik als maat voor de heersende voorkeuren van burgers of klantengroepen. De grote aantallen data wekken daarbij een schijn van zorgvuldigheid.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee