Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple-logo blijkt slecht na te tekenen

Een beeld regelmatig zien betekent niet automatisch dat het ook goed wordt opgeslagen in het geheugen. Wetenschappers van UCLA namen het Apple-logo als voorbeeld in een onderzoek waaraan meer dan 300.000 mensen deelnamen. Van 85 mensen die vrijwel allemaal dagelijks Apple-producen gebruiken, kon slechts één het logo foutloos natekenen. Zeven van hen maakten kleine foutjes.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Toch hadden ze zichzelf vooraf een score van 5,47 op 10 gegeven over de zekerheid van hun weergave. Ook de passieve herkenning bleek niet erg accuraat. Uit een line-up test waarin zeven afwijkende logo's voorkwamen, kon minder dan de helft van de deelnemers de juiste afbeelding aanwijzen.

"Blijkbaar speelt ons geheugen ons soms serieus parten", zegt professor Marc Brysbaert tegen Datanews. Brysbaert is eindredacteur van het Britse vaktijdschrijft Quarterly Journal of Experimental Psychology waarin de onderzoeksresultaten gepubliceerd werden. "Het toont aan dat we enkel opslaan wat we denken te moeten opslaan. We creëren de illusie dat we ons alles goed kunnen herinneren, maar als we erover ondervraagd worden, blijkt dat niet zo."

De verklaring zit in de efficiëntie waarmee onze hersenen te werk gaan. Omdat sommige beelden zo vaak langskomen, is het niet nodig de details op te slaan. Ook namaakproducten en phishing-pogingen profiteren van die gemakzucht.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in