Apple-logo blijkt slecht na te tekenen
Toch hadden ze zichzelf vooraf een score van 5,47 op 10 gegeven over de zekerheid van hun weergave. Ook de passieve herkenning bleek niet erg accuraat. Uit een line-up test waarin zeven afwijkende logo's voorkwamen, kon minder dan de helft van de deelnemers de juiste afbeelding aanwijzen.
"Blijkbaar speelt ons geheugen ons soms serieus parten", zegt professor Marc Brysbaert tegen Datanews. Brysbaert is eindredacteur van het Britse vaktijdschrijft Quarterly Journal of Experimental Psychology waarin de onderzoeksresultaten gepubliceerd werden. "Het toont aan dat we enkel opslaan wat we denken te moeten opslaan. We creëren de illusie dat we ons alles goed kunnen herinneren, maar als we erover ondervraagd worden, blijkt dat niet zo."
De verklaring zit in de efficiëntie waarmee onze hersenen te werk gaan. Omdat sommige beelden zo vaak langskomen, is het niet nodig de details op te slaan. Ook namaakproducten en phishing-pogingen profiteren van die gemakzucht.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee