Chatbot doorbreekt isolement pestslachtoffer
16 verschillende gezichtsuitdrukkingen
Robin heeft een gesprek met de gebruiker en tijdens dit gesprek gebruikt hij strategieën die mensen ook gebruiken om steun te bieden, zoals het tonen van medeleven en het geven van complimenten. Deze strategieën worden geactiveerd door een emotioneel model dat bepaalt of een emotionele reactie gepast is. Robin drukt zijn emoties zowel verbaal als non-verbaal uit. Hij kan dus chatten, maar ook zijn gezichtsuitdrukkingen veranderen. Robin heeft 16 verschillende gezichtsuitdrukkingen. Daarnaast heeft de chatbot tips in petto en komt hij na verloop van tijd met de suggestie om ook met een ‘echt’ iemand te gaan praten.
Experts en kinderen oordelen verschillend
Het gedrag van de virtuele buddy is onder andere geëvalueerd door anti-pestexperts en een aantal kinderen van 10 tot 14 jaar oud’, vertelt Van der Zwaan. ‘Zowel de experts als de kinderen gaven aan zich gesteund te voelen door Robin. Volgens de experts speelden vooral de veranderende gezichtsuitdrukkingen van de virtuele buddy hierbij een belangrijke rol. Een opvallend verschil tussen de experts en de kinderen was dat de experts vooral enthousiast waren over de emotionele steun, terwijl de kinderen het in eerste instantie alleen hadden over de tips van Robin.
In veel meer situaties toe te passen
Van der Zwaan koos voor de toepassing cyberpesten omdat deze kinderen naast informatie ook behoefte blijken te hebben aan morele steun. Maar het principe van een steun gevende buddy is in veel meer situaties toe te passen.’ Of Robin, of een verder uitgewerkte variant, ook in de praktijk zal worden gebruikt, is nog onzeker. Maar Van der Zwaan ziet het wel als een interessante optie: "De conclusie is dat het mogelijk is om emotionele steun over te brengen met de computer en dat het uitdrukken van emoties daarbij essentieel is." Van der Zwaan promoveert komende maandag (10 maart) op dit onderwerp.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee