'ICT in onderwijs nog geen gelopen race'
ICT kan deze rol echter uitsluitend spelen als docenten en scholen samen optrekken met de technologie en actief betrokken zijn bij het ontwerp van het eigen curriculum" stelt Voogt in de aankondiging van haar oratie 'Curriculum en ICT – It Takes Two to Tango'.
Maatwerk voor diversiteit en talent
Recente rapporten van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de Onderwijsraad pleiten voor een herijking van het curriculum in het basis- en voortgezet onderwijs. Hierbij gaat het volgens Voogt niet alleen om andere doelen, zoals een groter accent op vaardigheden voor de toekomst, maar ook om een curriculum dat maatwerk biedt voor de diversiteit aan talent en gepersonaliseerd leren. "Dit is niet nieuw: vanaf het moment dat de eerste computers de school binnenkwamen halverwege de jaren tachtig, waren er soortgelijke verwachtingen ten aanzien van ICT. Dertig jaar later is de implementatie van ICT in het onderwijs nog steeds geen gelopen race".
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee