Industrie zet in op brein-interface
Nieuwe tijd gloort
Directeur Alvaro Fernandez van SharpBrains ziet in de cijfers het gloren van een nieuwe tijd: het tijdperk van 'alom aanwezige neurotechnologie'. Hoe fijn dat kan worden laat zich raden op grond van het meest in de patent genoemde toepassingsgebied: marketing. Marketingspecialisten blijken er zeer op gebrand de - al dan niet bewust ervaren - mentale processen te kunnen registreren bij consumenten die een te verkopen product of reclame-uiting aanschouwen. Verder zijn er ook patenten verleend voor technieken, van onder bijvoorbeeld Thync, die niet bedoeld zijn voor het observeren van wat er in de grijze massa omgaat, maar voor het sturen daarvan. Gedacht wordt aan toepassingen die koffie, alcohol en andere 'chemische' drugs overbodig zouden kunnen maken.
Absolute bagger
Het medisch establishment, dat uiteraard de bakermat is van deze technische trend, beziet de commerciële toepassingen overigens met de nodige scepsis. "Elke EEG-onderzoeker weet dat dit absolute bagger is. Maar ze gaan door met het produceren van leuk ogende quasi-wetenschappelijke grafiekjes en uitkomsten die blijkbaar overtuigend genoeg zijn voor de marketinglieden waaraan ze het proberen te verkopen" citeert BBC Matt Wall van het Londonse Hammersmith Hospital.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee