Internet-of-things is ook fijn voor marketeers
Slimmer meters zijn slimmer dan u denkt
De bezorgdheid op dit punt is onder meer gebaseerd op onderzoek van professor Stephen Wicker van de Cornell Universiteit. Hij keek onder meer naar 'smart metering' en stelde daarbij vast dat deze ogenschijnlijk onschuldige meters het in principe al mogelijk maken om bij stroomafname onderscheid te maken tussen diverse apparaten in huis. Dit gebeurt op basis van verschillen in hun inwendige bedrading die tot een onderscheidbare karakteristiek van stroomafname zouden leiden. Die informatie kan worden gebruikt om huiseigenaren te wijzen op storingen of onhandigheden in hun verbruikspatroon, maar het kan ook worden gebruikt om bedrijven te informeren over de ouderdom en het merk van de apparatuur die de particulier in gebruik heeft of over diens leefwijze en sociaaleconomische status.
Camarabeelden matchen met Facebook
Een ander potentieel gevaar dat het rapport signaleert, betreft het gebruik van gelaatsherkenning. Bedrijven die camera's in de openbare ruimte of in winkels plaatsen, kunnen de geregistreerde gezichten van passanten matchen met portretten die ze op websites of sociale media aantroffen.
Wicker raadt het Witte Huis aan om de privacy-kwesties nauw te volgen en denkt zelf dat het raadzaam is particulieren meer controle te geven over de informatie die het internet-der-dingen over hen verschaft. Dat betekent ten minste volstrekte openheid over wat er wordt vastgelegd en mogelijkheid van opt-out.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee