Leren met games kun je leren
Mobiele technologieën worden steeds belangrijker en zijn overal beschikbaar. Dat ze effectief zijn in het ondersteunen van leren bij verschillende groepen en onderwerpen wordt inmiddels algemeen erkend, stelt Smitz vast: "Het interactieve karakter van mobiele media maakt een meer intensieve leerervaring mogelijk door het verrijken van objecten, plaatsen en activiteiten. Hetzelfde geldt voor games die bovendien ook nog heel motiverend blijken te werken. De combinatie van mobiele technologie en digitale games voor het ondersteunen van het leren ligt dan ook voor de hand en leidt tot een toenemende druk op onderwijsinstellingen om hun onderwijs aan te passen en te vernieuwen".
Ontwerppatronen
Birgit Schmitz wil met haar onderzoek het gebruik van mobiele games als pedagogisch instrument ondersteunen. Daartoe is ze op zoek gegaan naar ontwerppatronen voor games en hun mogelijke bijdrage aan onderwijskundige doelen. Zo komt ze tot een raamwerk waarin is af te lezen welk type game geschikt is voor welke categorieën van onderwijskundige doelen. Op basis daarvan ontwikkelde ze voorbeeldontwerpen voor games en inventariseerde ze ontwerpissues waarmee rekening moet worden gehouden bij het implementeren van de ontwerppatronen voor mobiele games.
Birgit Schmitz verdedigt haar proefschrift komende vrijdag, 12 december 2014 om 13.30 uur bij de Open Universiteit in Heerlen. Promotores zijn prof. dr. Marcus Specht en dr. Roland Klemke (Welten-instituut, Open Universiteit).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee