VR-bril helpt bij onderzoek naar anorexia
Computermodel
Tijdens het onderzoek krijgen de proefpersonen een Oculus Rift op. Met behulp van deze virtuele bril zien ze niet hun eigen lichaam, maar een driedimensionaal model met een gezond gewicht.
Vervolgens wordt het eigenlijke, fysieke lichaam van de proefpersoon aangeraakt. Op het virtuele lichaam lijkt de proefpersoon, dankzij de Oculus Rift, op dezelfde plek te worden aangeraakt. Het idee is dat de hersenen de fysieke en virtuele aanraking tot één gebeurtenis integreren. Het gevolg kan zijn dat de patiënte het idee krijgt dat het virtuele lichaam haar eigen lichaam is. Dan kunnen allerlei metingen worden gedaan.
Speciale technologie
Anouk Keizer is voor de realisatie van de virtual reality-toepassing terechtgekomen bij de afdeling SMART Technologies van Ordina. Die is in staat om op slimme wijze nieuwe technologieën toepasbaar te maken in het dagelijks leven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee