Overslaan en naar de inhoud gaan

Slim varen met 5G: hoe autonome boten steden bereikbaar houden

Terwijl veel technologische vooruitgang zich richt op zelfrijdende auto’s, vindt een stille revolutie plaats op het water. Vanuit Amsterdam werkt de startup Roboat aan autonome vaarsystemen die het transport over water veiliger, efficiënter en duurzamer moeten maken.

Roboat - CEO Ynse Deinema
Roboat - CEO Ynse Deinema

Door slimme sensortechnologie te combineren met real-time dataverwerking via 5G-netwerken, bouwt Roboat aan de toekomst van stedelijke mobiliteit. “We zijn echt de state of the art aan het pushen wat je kunt bereiken met hoge niveaus van autonomie op binnenwateren”, zegt CEO Ynse Deinema.

Van onderzoeksproject naar pionier in autonoom varen

Roboat begon in 2016 als een gezamenlijk onderzoeksproject van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute). Inmiddels is het uitgegroeid tot een zelfstandige onderneming met een duidelijke missie: waterwegen opnieuw benutten voor slimme en veilige mobiliteit.

“Autonome schepen kunnen een sleutelrol spelen in het ontlasten van stedelijke wegen en het verduurzamen van transport,” vertelt CEO Ynse Deinema. Samen met CTO Rens Doornbusch leidt hij een team dat werkt aan technologie die zowel bestaande vaartuigen slimmer maakt als volledig zelfvarende boten mogelijk maakt.

Slimme technologie aan boord

De systemen van Roboat bestaan uit drie essentiële bouwstenen: geavanceerde sensoren zoals LiDAR, camera’s en zeer precieze GPS, navigatiesoftware die veilige routes berekent, en een stuurmodule die het vaartuig autonoom aanstuurt. “Onze technologie zorgt ervoor dat boten obstakels herkennen, zelfstandig aanmeren en direct kunnen reageren op onverwachte situaties,” legt Doornbusch uit.

Deze aanpak maakt het mogelijk om transport over water toegankelijker en veiliger te maken – ook in drukke vaargebieden zoals het Amsterdamse IJ. “Water biedt veel kansen voor transport. Het verkeer in steden staat vaak vast tijdens piekuren, en vrachtwagens veroorzaken uitstoot, schade en overlast. Met Roboat brengen we overzicht en precisie op het water, precies waar het in complexe stedelijke waternetwerken vaak aan ontbreekt,” aldus Deinema.

Real-time besturing dankzij 5G-connectiviteit

Een cruciaal element in deze innovatie is de verbinding met het 5G-netwerk van telecomprovider Odido. Dankzij deze geavanceerde connectiviteit kunnen de autonome vaartuigen continu worden gemonitord en aangestuurd. “We gebruiken routers met dubbele simkaarten om altijd verbonden te blijven,” legt Deinema uit. “Zo kunnen we real-time data analyseren en direct bijsturen als dat nodig is.”

De snelheid en betrouwbaarheid van 5G zijn essentieel voor dit soort toepassingen. Het netwerk biedt een lage latency en hoge datadoorvoer, wat noodzakelijk is voor veilige autonome operaties in dynamische omgevingen.

Van testfase naar bredere toepassing

Roboat bereidt zich voor op een belangrijke testfase waarin verschillende scenario’s worden uitgeprobeerd, zoals veerponten in de stad en kleine watertaxi’s. Daarbij wordt ook het 5G-netwerk grondig getest op stabiliteit, dekking en datahandling.

“Het mooie aan 5G is de schaalbaarheid,” zegt Doornbusch. “We kunnen experimenteren met dataverwerking, filters inschakelen en optimaliseren voor verschillende gebruikssituaties. Zo ontdekken we precies wat er nodig is om autonome vaarsystemen betrouwbaar te maken in realistische omstandigheden.”

Water als toekomstig transportnetwerk

Het team van Roboat ziet enorme potentie in de herwaardering van binnenwateren als transportkanaal. “Decennialang was water een logische route voor vracht en personenvervoer. Met moderne technologie kunnen we die rol nieuw leven inblazen – en dat op een veel slimmere en duurzamere manier,” zegt Deinema.

De ambities van het bedrijf reiken verder dan Amsterdam. Van stedelijke logistiek tot internationaal binnenvaartverkeer: Roboat werkt aan een toekomst waarin autonome schepen een vanzelfsprekend onderdeel vormen van het mobiliteitsnetwerk.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Odido.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in