Overslaan en naar de inhoud gaan

25% IT'ers vindt aandacht voor privacy overdreven

Een aanzienlijk deel van zo’n 1.000 IT-beslissers vindt dat media privacyschandalen vaak ‘uitvergroten’. In totaal stelt 25% van de ondervraagden dat de aandacht voor privacy overdreven is. Dat blijkt uit onderzoek van datacenter BIT.
© Unsplash
Unsplash

Bij het onderzoek zijn eindverantwoordelijken en beslissers over databeheer, dataopslag en databeveiliging ondervraagd.

Een op de vijf (18%) van de IT'ers is ontevreden over de inspanningen van de eigen organisatie om het privacy- en securitybewustzijn van medewerkers te verhogen. Zo’n 15% zegt nog nooit voorlichting te hebben gehad van de eigen organisatie over privacy. Ongeveer driekwart van de organisaties heeft privacy op directieniveau hoog op de agenda staan.

Kans op datalek reëel

Alex Bik, CTO bij BIT, noemt het opvallend dat een kwart van de IT-beslissers aandacht voor privacy overdreven vindt. “Wellicht verklaart dit waarom er bij veel organisaties nog werk aan de winkel is rondom het beschermen van privacy en security. De kans op bijvoorbeeld een datalek als gevolg van deze houding is heel reëel.”

Een andere opmerkelijke uitkomst is dat zo’n vier op tien IT-beslissers van mening is dat de eigen organisatie niet voorop hoeft te lopen op het vlak van privacywetgeving. Daar tegenover staat dat zo’n 27% vindt dat de eigen organisatie onvoldoende energie steekt in het toegankelijk maken van het privacybeleid voor klanten, medewerkers en partners.

Duurzaamheid

Uit het onderzoek werd ook duidelijk dat duurzaamheid belangrijker wordt, maar voor slechts 6,8% van de organisaties een top drie argument is bij de keuze voor een datacenter of cloudprovider. Wel is de verwachting dat het belang van het onderwerp de komende jaren zal toenemen.

De respondenten gaven verder aan dat ‘angst’ dat data in een cloud van een Amerikaanse of Aziatische provider minder veilig is, geen hele grote rol speelt. Zo’n 40,8% stelt een Europees cloudplatform betrouwbaarder te vinden dan een platform van een aanbieder buiten Europa. Eén op de tien ondervraagden noemt het zorgelijk dat de eigen organisatie gebruikmaakt van een Amerikaanse provider.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in