3,4 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime in 2017
Dat blijkt uit het 2017 Norton Cyber Security Insights Report dat vandaag is gepubliceerd door Norton by Symantec. Uit het rapport blijkt verder dat de gemiddelde kosten van de gevolgen van cybercrime in Nederland 140 euro waren, en dat slachtoffers gemiddeld 5,6 uur bezig waren de problemen op te lossen.
Vergelijkbaar profiel
Nederlandse slachtoffers van cybercrime hebben volgens Norton een vergelijkbaar profiel: het gaat om consumenten met vertrouwen in hun eigen capabiliteit, die meerdere apparaten gebruiken thuis of onderweg. Een op de drie slachtoffers van cybercrime in Nederland had een aangesloten gameconsole (30 procent), vergeleken met 22 procent van de niet-slachtoffers. De kans was ook twee keer zo groot dat zij een wearable of smartwatch gebruikten, en daarnaast winkelden zij ook aanzienlijk vaker wanneer zij niet thuis zijn bijvoorbeeld, via hun telefoon of tablet.
Nederlandse slachtoffers van cybercrime hebben een grotere kans op een blinde vlek als het gaat om de basisprincipes van cyberbeveiliging, waarschuwt de beveiliger. Hierdoor laten zij hun virtuele achterdeur open staan. Slachtoffers van cybercrime gebruiken namelijk vaker hetzelfde online wachtwoord voor al hun accounts en delen twee keer zo vaak minimaal één wachtwoord met anderen (44 procent tegenover 22 procent), waardoor hun beveiligingsinspanningen teniet worden gedaan.
Verontrustend is verder dat 38 procent van de Nederlands cybercrime-slachtoffers, ondanks hun ervaringen, meer vertrouwen kregen in hun vermogen om gegevens en persoonlijke informatie te beschermen tegen toekomstige aanvallen. Zo’n 34 procent denkt een laag risico te lopen om slachtoffer te worden van cybercrime.
Gevaarlijke situatie
Robert den Drijver, Regional Director Benelux & Nordics bij Symantec, stelt dat de acties van consumenten een gevaarlijke situatie tonen. “Ondanks een continue stroom aan berichtgeving in de media over cybercrime lijken veel mensen zich niet bewust van de risico’s en worden eenvoudige maatregelen overgeslagen. Dit gebrek aan bewustzijn over de risico’s van cybercrime benadrukt de noodzaak de digitale veiligheid van consumenten te verhogen en mensen ertoe te zetten de basisstappen in acht te nemen.”
Ransomware: duur en tijdrovend
De digitale bestanden van één op zeventien Nederlandse consumenten waren in 2017 gegijzeld voor losgeld, en dit is een kostbare aangelegenheid gebleken voor de slachtoffers. De slachtoffers van ransomware meldden dat ze gemiddeld €755 en 61 uur verloren hebben aan de gevolgen. Eén op de zeven (14%) betaalde het losgeld en kreeg er niets voor terug. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten geeft toe dat ze nooit een back-up maken van ten minste één van hun apparaten en meer dan één op de twintig geeft toe dat ze nooit software-updates doorvoeren. Hierdoor dreigt een aanzienlijk aantal Nederlanders hun digitale eigendom voorgoed te verliezen.
Het betalen van het losgeld lijkt een logische reactie om de gegevens terug te krijgen, stelt Den Drijver. “Het betalen van hackers zorgt er echter voor dat de hackers over middelen beschikken waarmee ze hun operaties voort kunnen zetten. Ook heeft een slachtoffer nooit de garantie dat persoonlijke data weer toegankelijk wordt. Ransomware is rendabel gebleken, dus het is aan het publiek om middels simpele maatregelen de hackers tegen te houden.”
Niet goedkoop
Het afkopen en oplossen van sommige hacks blijkt niet goedkoop te zijn. Nederlanders verloren gemiddeld 140 euro aan de kosten van cybercrime-aanvallen, maar sommige aanvallen kosten aanzienlijk meer:
- Klikken op een frauduleuze e-mail of verspreiden van persoonlijke informatie: 1.762 euro
- Ransomware-aanval: 756 euro
- Misbruik van locatiegegevens: 442 euro
- Oplichting bij online aankopen: 419 euro
- Creditcard- of pinpasfraude: 180 euro
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee