Aluminiumproducent krabbelt op van ransomware-aanval
Norsk Hydro is bezig met zoeken naar alternatieve methodes om bestellingen van klanten te onttrekken aan zijn geïnfecteerde computersystemen. Het Noorse bedrijf, één van de grootste aluminiumproducenten ter wereld, verklaart officieel dat vertrouwen op zijn back-ups "de voornaamste strategie" is voor herstel van de ransomware-aanval. Sinds gisteren worden sommige systemen herstart om dan data daaruit te extraheren.
Productie draaiende zien te houden
Het gaat hierbij om data voor de lopende productie, die dankzij overschakeling op handwerk vooralsnog redelijk normaal verloopt. Norsk Hydro benadrukt dat zijn productiefaciliteiten wel doordraaien. Dit dankzij de inzet van extra personeel die dan op ouderwetse wijze werken, en daarbij moeten vertrouwen op pen en papier, naast nog wel enige moderne middelen zoals smartphones. De reguliere computers van het bedrijf zijn nog ontoegankelijk, gaf de aluminiumproducent aan in een webcast gistermiddag.
Het onttrekken van actuele data aan computersystemen, inclusief servers, is nodig om de bestellingen van klanten te kunnen vervullen. Dit heeft de getroffen firma gister gesteld in zijn nieuwe update over de cyberaanval. Het spreekt van een "bescheiden impact op leveringen tot op heden". De vraag is hoe lang dat nog het geval is als de IT-infrastructuur - en bepaalde data - in meer of mindere mate ontoegankelijk blijft.
Uitwijk via Facebook
Kort na de webcast van gistermiddag is de hoofdwebsite van Norsk Hydro weer online gekomen. Daar wordt nu weer de communicatie over de ransomware-infectie en het herstel gevoerd. Voorheen deed het bedrijf dit via zijn Facebook-pagina, waar het gebruik van low-res beeld een snel en mogelijk vanaf mobiel opgezette actie deed vermoeden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee