Bescherming kind online werkt averechts
Dit blijkt uit twee onderzoeken van de University of Central Florida. Opmerkelijk is dat de resultaten van deze onderzoeken aangeven dat de inzet van technologie om kinderen tegen deze ervaringen te beschermen geen enkel significant effect hebben. Sterker nog, het lijkt er eerder op dat kinderen die zo'n app gebruiken, iets meer te maken krijgen met schokkende online-ervaringen.
De tieners ervaren de apps wel als heel restrictief en hinderlijk. Uit de analyse van 736 reviews van deze apps bleek dat 79 procent van kinderen de beschermingsapps een waardering gaven van twee of minder sterren uit een totaal van 5. De kinderen vinden de app te restrictief. De apps verhinderden de kinderen bij het doen van dagelijkse taken zoals het maken van hun huiswerk. Ze vormen verder een aanslag op hun privacy en veroorzaken 'lui' gedrag bij hun ouders in plaats van een stimulans om over hun online-ervaringen in gesprek te gaan. De apps gaven de kinderen de indruk dat hun ouders aan het stalken zijn.
Apps niet effectief
De onderzoekers vonden uit het dat autoritaire ouders het meest geneigd zijn beschermingsapps in te zetten en het minst toegeven aan de behoefte van tieners aan autonomie. Deze kinderen rapporteerden ook meer en niet minder ongewenste online-ervaringen. Ze concludeerden dat betrokkenheid van ouders en directe supervisie de beste bescherming bieden, maar het maakte daarbij niet uit of er wel of geen beschermingsapps werden ingezet. "De angst dat kinderen ten prooi vallen aan ondenkbare online gevaren blijft en ons onderzoek stelt vragen bij de effectiviteit van de huidige oplossingen", zegt Pamela Wisniewski, assistant professor Engineering and Computer Science en een van de auteurs van het rapport. "Onze bevindingen wijzen in de richting dat de meeste parental-control apps zijn alleen wat hun naam suggereert: apps die proberen te beperken wat kinderen online doen, maar uiteindelijk weinig bijdragen aan hun online veiligheid."
"Hoe banger we als ouders zijn, hoe meer we de neiging hebben controle te houden. Dat kan betekenen dat kinderen niet leren hoe ze zelf risico's moeten beheersen", vervolgt Wisniewski. Ze adviseert bij de ontwikkeling van nieuwe apps functionaliteit toe te voegen die ouders en kinderen stimuleert te praten hoe de kinderen zelf hun online risico's kunnen beperken. De kinderen zelf zouden bij de ontwikkeling van dergelijke apps betrokken moeten zijn. De resultaten van het onderzoek worden vanaf 21 april gepresenteerd in Montrael op de Conference on Human Factors in Computing Systems
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee