Boeing adviseert handwerk bij sensorfouten
Bij de Lion Air-crash is het toestel in de Javazee gestort en zijn alle 189 inzittenden om het leven gekomen. Uit onderzoek van de Indonesische autoriteiten is naar voren gekomen dat een specifieke sensor een defect had, waardoor onjuiste informatie over de luchtstromen in het systeem terechtkwam. Dit kan leiden tot overtrek, ook wel stall genoemd. Daarbij verliest de vleugel zijn dragende kracht waardoor het toestel snel gaat dalen en zelfs uit de lucht kan vallen.
Combinatie van signalen
Piloten moeten dan ingrijpen en Boeing heeft nu op papier gezet hoe dat precies dient te gebeuren. De automatische vliegtuigsystemen gaan namelijk niet alleen bijsturen op basis van de incorrecte data. 'Tegensturen' door piloten, die getraind zijn op een zogeheten 'runaway trim'-situatie, levert namelijk tegensignalen op, meldt de Seattle Times. Deze signalen omvatten trillingen in de stuurknuppel, waarschuwingssignalen dat het toestel een stall ingaat, en afwijkende meldingen van de luchtsnelheid.
Deze combinatie kan verwarring opleveren en de aandacht van piloten afleiden. Boeing geeft nu de instructie af om tegen te sturen, wat echter op een gegeven moment een moeizaam gevecht kan zijn. Aanvankelijk kan meer kracht vereist zijn voor het tegensturen, maar de instructie van de vliegtuigfabrikant adviseert ook het uitschakelen van het automatische trim-systeem op de horizontale staartvleugel.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee