Overslaan en naar de inhoud gaan

Boeing wist al jaar van softwareproblemen 737 Max

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737-Max-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel. Boeing gaf zondag toe dat het al enkele maanden nadat de levering van de 737 Max in mei 2017 begon, ontdekte dat een waarschuwingssysteem in de cockpits niet goed werkte.
737 MAX cockpit
© Boeing
Boeing

Het waarschuwingssysteem bleek alleen te werken in combinatie met een andere optionele functie. Uit eigen onderzoek concludeerde Boeing dat het niet-werkende veiligheidslampje geen verslechtering van de vliegveiligheid betekende.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA werd pas een week na het eerste ongeval op de hoogte gesteld.

De toestellen van het type 737 Max staan sinds half maart wereldwijd aan de grond. Dit is vanwege twee dodelijke vliegtuigongelukken in korte tijd, in Indonesië en in Ethiopië. Die bleken te zijn veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus naar beneden drukte vanwege een niet goed werkende sensor.

Het is niet duidelijk of het niet functionerende alarmlicht ook een rol heeft gespeeld bij de crashes.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in