Kritische vragen VS over 'upsell' bij Boeing 737 MAX
Het gaat om een extra controlelampje om piloten te waarschuwen als belangrijke sensoren niet werken. Dat was een optionele toevoeging waarvoor vliegtuigmaatschappijen bij het bestellen van hun toestellen konden kiezen. Het lampje zat echter niet standaard bij de prijs inbegrepen, waardoor veel maatschappijen ervoor kozen om dit controlelampje niet te laten inbouwen.
Toezicht en aanpassingen
Binnenkort is er een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat over de rol van toezichthouders in de zaak. Uit onthullingen van The Seattle Times, de lokale krant in de regio van Boeings hoofdkwartier, blijkt namelijk dat de FAA (Federal Aviation Authority) meer en meer keuringswerk heeft overgelaten aan ingenieurs en managers van Boeing.
De vliegtuigfabrikant heeft woensdag aangekondigd dat het controlesysteem nu standaard wordt ingebouwd in elke 737 MAX, zonder extra kosten voor klanten. Ook is Boeing met een software-update gekomen en zegt het dat piloten voor de 737 MAX-toestellen extra training zullen krijgen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA moet deze aanpassingen nog wel goedkeuren, waarna ze bij vliegtuigen geïnstalleerd kunnen worden. Volgens Boeing zullen deze maatregelen de veiligheid vergroten.
Fatale bijsturing
Sinds het neerstorten van een 737 MAX van Ethiopian Airlines ruim twee weken geleden staan alle ruim 300 toestellen van dit type Boeing bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan de grond. In oktober vorig jaar voltrok zich in Indonesië een ramp met een 737 MAX van Lion Air. In beide gevallen zou het omstreden bijsturingssysteem ten onrechte hebben gedetecteerd dat het toestel te stijl steeg waarna het telkens de neus naar beneden trok.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee