Overslaan en naar de inhoud gaan

Californië: Musk overdrijft zelfrijdend vermogen Tesla's

De publieke claims van Tesla-topman Elon Musk over het kunnen van de AutoPilot-functie komen niet overeen met de realiteit, zo oordeelt de transportautoriteit van de Amerikaanse staat Californië. Het zelfrijdend vermogen van Tesla-auto's zal níet eind dit jaar de status van L5 halen, verklaren ingenieurs van Tesla zelf tegenover het Californische Department of Motor Vehicles (DMV).
Musk, lachend
© Flickr
Flickr

Dit komt naar voren uit een rapport van de DMV waarin de discrepantie tussen claims van Musk en de inschatting van Tesla-ingenieurs nog is weggepoetst. Dat weglaten van deze opmerkelijke informatie is echter op dusdanig knullige wijze gedaan dat het makkelijk valt te herstellen. Het middels een Wob-verzoek achterhaalde rapport is door de nonprofit PlainSite geopenbaard.

Witte letters op witte achtergrond

De omstreden informatie is uit het PDF-bestand weggehaald door de letters wit te maken waardoor ze niet meer zichtbaar zijn op de witte achtergrond van het document. Het simpelweg selecteren van de tekst, en die plakken in een bewerkingsprogramma (zoals bijvoorbeeld Kladblok) tovert de gecensureerde informatie weer tevoorschijn. De zoekfunctie werkt ook gewoon op de witte letters in de oorspronkelijke PDF.

De DMV van Californië heeft CJ Moore, de Tesla-directeur verantwoordelijk voor de AutoPilot-software, aan de tand gevoeld. De softwaretopman is gevraagd om een ingenieursblik te werpen op de uitlatingen die CEO Musk heeft gedaan over het zelfrijdend vermogen van zijn elektrische auto's. De hoogste baas van Tesla heeft op 2 januari namelijk in een tweet gesteld dat het zelfrijdende vermogen van Tesla's dit jaar nog flink boven dat van de gemiddelde menselijke chauffeur komt te liggen.

Van Level 2 naar 5?

Dat zou dan neerkomen op het L5-niveau van autonoom rijden, wat volledig zonder menselijke begeleiding is. Musk beweert al geruime tijd dat zijn autobedrijf vlakbij het behalen van L5 zit. Op basis van zijn publieke verklaring van januari zou dit nu echt eind dít jaar gerealiseerd worden. Zijn eigen ingenieurs denken daar echter duidelijk anders over. "Elon’s tweet komt niet overeen met de ingenieursrealiteit volgens CJ", valt te lezen in één van de 'witgelakte' stukken tekst in het DMV-rapport.

Tesla zit momenteel op Level 2, luidt de daarna volgende zin die níet is verborgen in het geopenbaarde rapport. Musk heeft in zijn oorspronkelijke tweet nog wel de slag om de arm gehouden dat hij niet kan spreken voor toezichthouders. Dus terwijl de topman zelf zegt vol vertrouwen te zijn dat L5 in 2021 wordt gehaald, geeft hij aan dat wet- en regelgevers daar mogelijk anders over denken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in