Californië: Musk overdrijft zelfrijdend vermogen Tesla's
Dit komt naar voren uit een rapport van de DMV waarin de discrepantie tussen claims van Musk en de inschatting van Tesla-ingenieurs nog is weggepoetst. Dat weglaten van deze opmerkelijke informatie is echter op dusdanig knullige wijze gedaan dat het makkelijk valt te herstellen. Het middels een Wob-verzoek achterhaalde rapport is door de nonprofit PlainSite geopenbaard.
Witte letters op witte achtergrond
De omstreden informatie is uit het PDF-bestand weggehaald door de letters wit te maken waardoor ze niet meer zichtbaar zijn op de witte achtergrond van het document. Het simpelweg selecteren van de tekst, en die plakken in een bewerkingsprogramma (zoals bijvoorbeeld Kladblok) tovert de gecensureerde informatie weer tevoorschijn. De zoekfunctie werkt ook gewoon op de witte letters in de oorspronkelijke PDF.
De DMV van Californië heeft CJ Moore, de Tesla-directeur verantwoordelijk voor de AutoPilot-software, aan de tand gevoeld. De softwaretopman is gevraagd om een ingenieursblik te werpen op de uitlatingen die CEO Musk heeft gedaan over het zelfrijdend vermogen van zijn elektrische auto's. De hoogste baas van Tesla heeft op 2 januari namelijk in een tweet gesteld dat het zelfrijdende vermogen van Tesla's dit jaar nog flink boven dat van de gemiddelde menselijke chauffeur komt te liggen.
Van Level 2 naar 5?
Dat zou dan neerkomen op het L5-niveau van autonoom rijden, wat volledig zonder menselijke begeleiding is. Musk beweert al geruime tijd dat zijn autobedrijf vlakbij het behalen van L5 zit. Op basis van zijn publieke verklaring van januari zou dit nu echt eind dít jaar gerealiseerd worden. Zijn eigen ingenieurs denken daar echter duidelijk anders over. "Elon’s tweet komt niet overeen met de ingenieursrealiteit volgens CJ", valt te lezen in één van de 'witgelakte' stukken tekst in het DMV-rapport.
Tesla zit momenteel op Level 2, luidt de daarna volgende zin die níet is verborgen in het geopenbaarde rapport. Musk heeft in zijn oorspronkelijke tweet nog wel de slag om de arm gehouden dat hij niet kan spreken voor toezichthouders. Dus terwijl de topman zelf zegt vol vertrouwen te zijn dat L5 in 2021 wordt gehaald, geeft hij aan dat wet- en regelgevers daar mogelijk anders over denken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee