Google maakt online doelgroepgericht adverteren lastiger
In een blog schrijft Google dat het de privacy van internetgebruikers meer wil beschermen. "We hebben besloten dat we vanaf februari 2020 geen contextgevoelige contentcategorieën meer zullen aanbieden aan bedrijven die meedoen aan onze reclameveilingen." Bedrijven kopen via dergelijke veilingen aan de lopende band en automatisch advertentieruimte in op websites en gebruiken contextgevoelige contentcategorieën om zo relevant mogelijke reclames te tonen.
Minder relevante reclames
Contextgevoelige contentcategorieën bevatten bijvoorbeeld informatie over het type website of app en soms ook een specifieke pagina. Zo weet de adverteerder dat een persoon zich op een Engelstalige nieuwswebsite over games bevindt, om een voorbeeld te noemen. Die informatie is erg waardevol, want hoe relevanter een advertentie, hoe groter de kans dat de gebruiker klikt. Een klik levert Google geld op en bezorgt de adverteerder het gewenste resultaat: die heeft een geïnteresseerde websitebezoeker.
Geen woord over financiële nadelen
Vanaf februari wordt het voor adverteerders dus moeilijker om relevante reclames te tonen. Google schrijft niets over eventuele maatregelen die de pijn kunnen verzachten en noemt ook niet dat het zelf - op papier - ook last gaat ondervinden van de maatregel. Minder relevante reclames kunnen namelijk betekenen dat adverteerders minder of andere advertentieruimte inkopen, wat Google geld kan gaan kosten.
De minder relevante online advertenties zijn enkel en alleen bedoeld om de privacy van de honderden miljoenen internetters te verbeteren, aldus Google. Er is overlegd met de Ierse privacytoezichthouder, die al maanden onderzoek doet naar Google's advertentiepraktijken. Deze maatregel zal de toezichthouder tevreden stemmen, maar het onderzoek gaat door. Google zegt in de toekomst contact te blijven houden met de toezichthouder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee