Kabinetsplannen ondermaats voor aanpak van tekort ICT'ers, aldus NLdigital
Het Actieplan Groene en Digitale Banen loopt tot 2030 en heeft onder meer als doel in dat jaar meer dan een miljoen ICT-geschoolden te realiseren. Dit schrijven de zes ministers die een formele brief hierover eind vorige week naar de Tweede Kamer verstuurden. Over dat doel is NLdigital wel positief gestemd, zo zegt de branchevereniging op haar website. Het kabinet zet daarmee "een ambitie neer die zowel haalbaar is als recht doet aan de omvang van de uitdaging".
4 pijlers en 1 actieplan
Om het doel te behalen, zet het kabinet in op vier pijlers. Deze zijn: het verhogen van de instroom in bètatechnisch onderwijs, het behoud en vergroten van de instroom in de bètatechnische arbeidsmarkt, arbeidsproductiviteitsgroei, plus nog het versterken van de governance en het tegengaan van versnippering.
Zo wil het kabinet meer inzetten op hybride docenten en het opleiden van technische docenten. Daarnaast moeten al bestaande programma's worden versterkt en gaat er gewerkt worden aan een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Verder wordt er meer ingezet op een Leven Lang Ontwikkelen, op de STAP-regeling en op programma's om diversiteit en inclusiviteit te bevorderen.
Ook zegt het kabinet het aanvalsplan te omarmen dat NLdigital vorige week samen met vier andere ICT-brancheverenigingen overhandigde aan de minister van Economische Zaken en Klimaat. "Het kabinet slaat de handen graag ineen om gezamenlijk regie te nemen in de arbeidsmarktkrapte in de klimaat- en digitale transitie. Het kabinet geeft gehoor aan het verzoek om mee te investeren en doet dat al op verschillende manieren in de bestrijding van de krapte, zowel generiek als sectorspecifiek. Voor de langere termijn vraagt een oplossing van de arbeidsmarktkrapte van technici en ICT’ers om gezamenlijke actie van alle betrokken partijen: werkgevers, werkenden, het onderwijs en landelijke en regionale overheden."
HOE BELANGRIJK IS BIJSCHOLING VOOR JOU?
Geeft jouw werkgever voldoende ondersteuning voor training en bijscholing? Heb je überhaupt tijd voor opleidingen of cursussen? Vertel het ons en maak kans op een Raspberry Pi 4B 4GB!
Verschil tussen ICT en techniek
Toch heeft NLdigital diverse kritiekpunten, beginnend met digitale geletterheid, waar in de brief niets over wordt gezegd. "Dat terwijl we juist zo blij zijn met de inzet van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om digitale geletterdheid onderdeel te maken van het Masterplan Basisvaardigheden. Dit gaat één van de belangrijkste stappen zijn om meer kinderen en vooral een meer diverse groep van kinderen te inspireren tot ICT. Dit blijft in de brief geheel onbenoemd."
Daarnaast vindt NLdigital dat het kabinet de ICT-arbeidsmarkt niet goed kan onderscheiden van techniek. "Terwijl beide arbeidsmarkten zeer verschillende kenmerken hebben en ook zeer verschillende aanpakken vereisen. Alleen al door de aanvalsplannen van de technische branches naast die van ons te leggen, valt dit direct op", aldus de branchevereniging. "De brief van het kabinet neemt te vaak techniek als uitgangspunt, waardoor de specifieke uitdagingen van ICT onbenoemd en onuitgewerkt blijven. Ook zou beter benoemd moeten worden dat het tekort aan ICT’ers door alle sectoren heenloopt, en daarmee een bredere uitdaging is dan alleen van onze specifieke sector."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee