Bedrijven verschuiven prioriteiten en budgetten in AI-investeringen
Bedrijven in de EMEA-regio die tevreden zijn over de AI-projecten uit 2024, verschuiven hun prioriteiten om te kijken waar AI een grotere impact gaat hebben. Budgetten schuiven mee, signaleert Lenovo na onderzoek onder 620 zakelijke leiders en IT-beslissers van middelgrote tot grote ondernemingen in onze regio.
![AI](https://static.agconnect.nl/cropped/c0ecbae4-5272-52c8-96e5-8886e5537d6b/article/73/c6/73c69ae2-34ad-4432-8b62-7db6964e458e/opening_image/opening_image_hero/shutterstock_2330131185%20%281%29.jpg)
Beslissers in de EMEA-regio zijn sowieso vaker tevreden over hun AI-projecten in 2024 dan Noord-Amerikaanse collega’s. Zo zegt 31 procent van de EMEA-respondenten dat hun AI-projecten ‘beter presteert dan verwacht’, een gevoel dat bij slechts 16 procent van de Noord-Amerikaanse vakgenoten leeft. Volgens EMEA-beslissers voldoet liefst 94 procent van hun AI-projecten van de afgelopen twaalf maanden minimaal aan de verwachtingen. Managementteams zijn meer gematigd. Iets meer dan de helft (55 procent) van de managementteams is positief over (vertrouwen in) AI, waarvan 10 procent ‘zeer enthousiast’ is.
Verschuivende prioriteiten en budgetten
De overwegend enthousiaste gevoelens na een jaar van experimenteren en stappen zetten, uiten zich nu ook in veranderende strategieën. Ondernemingen in de EMEA-regio zeggen zich in 2025 meer te willen focussen op generatieve AI (GenAI). Waar vorig jaar 12 procent zich richtte op GenAI, is dat nu 44 procent. De aandacht voor voorspellende en interpretatieve AI daalt dit jaar, stelt Lenovo op basis van zijn onderzoek.
De budgetten schuiven mee met de strategieën. In 2024 werd er vooral ingezet op applicaties vol AI-toepassingen, maar voor 2025 lijkt de ontwikkeling en het beheer van AI-modellen het belangrijkst. Organisaties reserveren er gemiddeld een derde (van hun IT-gerelateerde) budget voor.
Uitdagingen
Organisaties ervaren ook uitdagingen in het steeds meer omarmen van (Gen)AI in hun bedrijfsvoering. Als een AI-project niet aan de verwachtingen voldoet, komt dat volgens bedrijven vaak door problemen met het opschalen van AI (30 procent) en kwaliteitsproblemen van de data (29 procent).
Succesvol AI integreren in de onderneming vereist volgens de respondenten dan ook data-soevereiniteit en compliance, AI integreren met bestaande applicaties en procesessen, het trainen en bijscholen van medewerkers en – de basis – beschikbaarheid van kwalitatief goede data.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee