Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 en CDA zetten bijl in bedrijfsmodel sociale media

Er moet een breed onderzoek komen naar de impact van de algoritmen van sociale media als Facebook, Twitter en YouTube en de rol die zij spelen bij de verspreiding van desinformatie. Dat kan leiden tot een verbod op de algoritmen die de sociale media inzetten om bezoekers zo lang mogelijk vast te houden.
man met smartphone
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Sociale media doen veel te weinig om het probleem aan te pakken, vinden Kees Verhoeven van D66 en Harry van der Molen van CDA. Zij dienden gisteren een motie in tijdens het debat in de Tweede Kamer over desinformatie en digitale inmenging. Verhoeven heeft ook het 'Aanvalsplan Desinformatie' gepubliceerd.

Het probleem zit in de algoritmen die de sociale media gebruiken. Die algoritmen zorgen ervoor dat bezoekers steeds meer informatie krijgen voorgeschoteld rond het onderwerp waarin ze zijn geïnteresseerd en liefst net iets schokkender dan ze net hebben bekeken. Veel mensen hebben dan de neiging te blijven hangen en raken steeds verder verstrikt in een tunnel die leidt naar extreme denkbeelden, bijvoorbeeld over het gevaar van 5G, over vaccins en complottheoriën. Voor genuanceerde informatie is veel minder aandacht. Hoe langer iemand blijft hangen, hoe meer advertenties kunnen worden getoond, is het bedrijfsmodel van deze sociale media.

Sociale media erkennen het probleem, maar reageren alleen met 'selectieve symptoombestrijding', zegt Verhoeven tegen De Volkskrant. Ze plaatsen waarschuwingen wanneer materiaal mogelijk feitelijke onjuistheden bevat, zoals Twitter bij sommige Tweets van de Amerikaanse president Of ze verwijderen accounts zoals vorige week dat van rapper Lange Frans. Het probleem is dat het verdienmodel altijd voorrang krijgt en er dus wezenlijk niets verandert.

Eerst onderzoek doen

‘Het is niet aan de overheid om bepaalde informatie te verbieden omdat die onjuist zou zijn. Nee, we moeten inzoomen op de algoritmes. Waar zijn de keuzes van de social mediabedrijven op gebaseerd? Waarom zetten ze bepaalde artikelen in de etalage?’, zegt Verhoeven in het dagblad. Om te beginnen moet er een onderzoek komen. Omdat er nog geen nationale toezichthouder is op algoritmen moet dat onderzoek worden uitgevoerd door een samenwerking tussen de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt, het College voor de Rechten van de Mens en de Algemene Rekenkamer.

Uiteindelijk kan de conclusie zijn dat het toepassen van sommige algoritmen wordt verboden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in