Microsoft Copilot kost consumenten 31 of 42% extra bij 365-abonnement
De Britse overheidscommissie voor wetenschap, innovatie en technologie stelt kritische vragen aan Microsoft over prijsverstijgingen voor zijn 365-abonnement. Het gaat om verhogingen van 31 en 42 procent voor Family 365- en Personal-abonnementen. Deze zijn door Microsoft automatisch ingevoerd, net zoals de AI-gebaseerde Copilot-functionaliteit van de techreus. Is dit koppelverkoop van een verliesgevend product, vraagt de commissie zich af.

De eerder dit jaar doorgevoerde prijsstijgingen voor 365-consumentenabonnementen staan in schril contrast met de 6%-verlaging die de Britse overheid voor zichzelf heeft weten te bedingen. Die korting voor 365-overheidsgebruik is in februari gerealiseerd, kort nadat berichten over een prijsstijging voor consumenten zijn rondgegaan. De voorzitter van de commissie voor wetenschap, innovatie en technologie noemt deze discrepantie ook in de brief met kritische vragen aan Microsoft.
Opt-out in plaats van opt-in
Daarbij wordt ook de bredere context aangehaald van prijsdalingen voor een breed bereik aan technologieproducten. Het automatisch doorvoeren van prijsverhogingen, samengaand met het automatisch toevoegen van Copilot aan het 365-pallet, komt neer op een automatische opt-in waar de Britse overheidscommissie ook kritisch op is. Consumenten die Copilot uitschakelen (dus kiezen voor opt-out) ontkomen vooralsnog aan de prijsverhogingen.
Microsoft reageert ontwijkend op de vragen van de Britse overheidscommissie, schrijft The Register. Microsoft-topman Hugh Milward, verantwoordelijk voor external affairs, gaat in zijn reactie niet in op kernvragen en draagt aan dat de prijzen voor 365 sinds 2013 niet zijn verhoogd. Dit ondanks het feit dat in die twaalf jaar diverse nieuwe functies zijn toegevoegd aan het geheel van producten en diensten dat onder dat abonnement valt.
Milward wijst nog naar inflatie en toegenomen bedrijfskosten als redenen voor de doorgevoerde 365-prijsverhogingen. Waarna hij alsnog erkent dat de toevoeging van Copilot ook een reden is voor de verhoogde abonnementskosten. Die AI-aangedreven functionaliteit is voor Office-apps als Word, Excel en PowerPoint.
Antitrustkwestie
Copilot, dat gebaseerd is op generatie AI-technologie van ChatGPT-maker OpenAI, is een kostbare ontwikkeling voor Microsoft. Commissievoorzitter en parlementslid Chi Onwurah schrijft in de kritische brief dat Copilot volgens berichten een verlieslijdend product is en dat het koppelen daarvan aan een gevestigd product als 365 vragen opwerpt over 'subsidiëring' en antitrust. Microsoft heeft in zijn bestaan al meerdere malen nieuwe, of nog onbewezen producten gekoppeld aan bestaande producten met een gevestigde basis aan gebruikers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee