Overslaan en naar de inhoud gaan

Stemming werknemers steeds meer gepeild met natuurlijke taalmodellen

Het idee om de stemming in het bedrijf in de gaten te houden, is niet nieuw. Enquêtes waren jarenlang het geëigende middel om bijvoorbeeld een keer per jaar te polsen hoe werknemers keken naar het bedrijf. Inmiddels is het mogelijk continu de stemming in de gaten te houden door kunstmatige intelligentie los te laten op de interne communicatie.
ruzie team
© Shutterstock
Shutterstock

Al enkele jaren bieden verschillende startups de mogelijkheid om bijvoorbeeld interne e-mail geanonimiseerd te screenen op de stemming onder werknemers. Maar sinds de grote natuurlijke taalmodellen (large language models of LLM's) zoals ChatGPT makkelijk beschikbaar zijn, schieten de startups met dit aanbod uit de grond, signaleert TechCrunch.

Loopin, Officevibe, Workbuzz, Spill zijn maar enkele voorbeelden, waarvan er enkele recent een financieringsronde aftikten.

Stemming peilen

Interne communicatie kan een waardevolle bron zijn van informatie over hoe gemotiveerd werknemers zijn en hoe ze aankijken tegen besluiten die door het hoger management worden genomen. Door in e-mail, bedrijfs-chats en dergelijke te zoeken naar bepaalde keywords en het gebruik van emoticons, kan zonder echt inhoudelijk naar de berichten te kijken wel een trend in de conversaties worden ontdekt.

Op basis van de bevindingen, kan weer met de inzet van AI een voorspelling gedaan worden hoe de moraal onder het personeel zich in de nabije toekomst gaat ontwikkelen en daarop kan het management dan weer anticiperen. Er kunnen bijvoorbeeld bedrijfstrainingen of coachingtrajecten worden aangeboden om de relatie tussen werknemers te verbeteren. Of het management kan maatregelen nemen of activiteiten organiseren die het beeld verbeteren dat de werknemers hebben over de organisatie.

Personeel behouden

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het veel zinvoller werknemers te behouden dan nieuwe te werven. De bestuursvoorzitter van Loopin - Stuart Neal - memoreert bij TechCrunch dat na de pandemie zo'n 45% van de werknemers erover denkt een andere baan te zoeken. De gemiddelde kosten voor het zoeken van een vervanger bedragen 34.000 euro, dus de prijs die organisaties betalen voor een lage moraal zijn enorm.

Bovendien is een goede stemming op het werk gunstig voor de productiviteit. Met de intrede van het hybride werken is het gebruik van communicatie-apps binnen bedrijven flink gegroeid als vervanging voor het gesprek bij de koffieautomaat of de watertapper, waardoor deze digitale communicatie een steeds vollediger beeld geven over hoe de vlag erbij hangt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in