Het opvallendste nieuws volgens Hans van der Perk
Het nieuws valt op, omdat het eigenlijk geen nieuws zou moeten zijn. Het komt er op neer dat de KPN Wholesale afdeling op een strategisch moment besloot een korting op haar diensten te gaan verlenen, maar dat zij verzuimde om al haar afnemers daarvan op de hoogte te stellen.
De interne klant (KPN Retail) wist het 69 uur voordat de OT2010 aanbieding de deur uit moest. De externe klant (Tele2) vernam het heuglijke feit pas 1 uur voor dat moment.
Waakhond OPTA oordeelde dat dit een door het Marktanalysebesluit vaste telefonie verboden discriminatoire manier van optreden was. Het mag toch geen nieuws zijn als ook de rechter oordeelt dat dit geen handelswijze is die een monopolist betaamt.
Stel, je bent een grote speler op de Nederlandse telecommarkt en je bent volledig bekend met je marktpositie, de rol van de OPTA en uiteraard de vigerende aanbestedingsregels. Als je dan wordt aangesproken op het hiervoor bedoelde gedrag, dan zeg je toch niet sorry; “het was een ongelukkige samenloop van omstandigheden”. Je zegt ook niet “wholesale heeft het gedaan, niet ik, retail."
Het wordt licht ongeloofwaardig als je vervolgens nog het argument aanvoert dat je als retail helemaal niks met de aanbieding van wholesale hebt gedaan.
In liefde, oorlog en commercie is niet alles geoorloofd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee