Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT-branche minst gastvrij

Uit het Nationaal Gastbelevingsonderzoek van Integron, dat dit jaar voor het eerst werd gedaan en vandaag is gepubliceerd, blijkt dat maar liefst 87 procent van de werkende Nederlanders vindt dat hun eigen organisatie gastvrij is. “Maar er is een groot verschil tussen gastvrij denken te zijn en ook echt als gastvrij te worden beleefd”, waarschuwt Stephan van Gelder, algemeen directeur van Integron. De IT- en telecombranche is het minst gastvrij, blijkt uit het onderzoek.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar ook bij overheidsinstellingen en grotere bedrijven wordt gastvrij zijn minder belangrijk gevonden.

Meer dan een vriendelijk hallo en lekkere koffie

Gastvrijheidsbeleving is volgens Van Gelder meer dan alleen een vriendelijk hallo bij de receptie. “Het is een totaalbeleving die al in een veel vroeger stadium begint. Niet dichtbij kunnen parkeren, koffie die niet lekker is of gewoon de ‘moeilijk begaanbare’ weg er naar toe.” Gastvrijheid wordt niet alleen beïnvloed door de medewerkers, maar ook door de omgeving van het kantoor en processen als parkeren en het herkend worden door de beveiliging.

Met name aan de twee laatstgenoemde punten schort het nog wel eens. Zo ergert 67 procent van de Nederlanders zich aan het niet dichtbij kunnen parkeren. En bijna driekwart van de bezoekers wordt niet makkelijk doorgelaten door de beveiliging en ruim 70 procent is niet bekend bij de receptie, waardoor de respondenten zich minder welkom voelen.

Zintuiglijke en onderbewuste waarnemingen spelen grote rol

“Alle zintuiglijke en onderbewuste waarnemingen van de totale ontvangst spelen een grote rol in de gastvrijheidsbeleving van de bezoeker. Ik raad organisaties aan hun ogen te sluiten en eens de reis naar en door hun bedrijf te maken als bezoeker. Probeer er achter te komen wat er beter kan en beter moet”, reageert Van Gelder. Volgens hem is er bij ICT-bedrijven nog een hoop werk aan de winkel. “Als je je organisatie profileert als gastvrij creëer je meerwaarde. Het levert niet alleen blije bezoekers, maar misschien ook wel new business op.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in