ICT-branche minst gastvrij
Maar ook bij overheidsinstellingen en grotere bedrijven wordt gastvrij zijn minder belangrijk gevonden.
Meer dan een vriendelijk hallo en lekkere koffie
Gastvrijheidsbeleving is volgens Van Gelder meer dan alleen een vriendelijk hallo bij de receptie. “Het is een totaalbeleving die al in een veel vroeger stadium begint. Niet dichtbij kunnen parkeren, koffie die niet lekker is of gewoon de ‘moeilijk begaanbare’ weg er naar toe.” Gastvrijheid wordt niet alleen beïnvloed door de medewerkers, maar ook door de omgeving van het kantoor en processen als parkeren en het herkend worden door de beveiliging.
Met name aan de twee laatstgenoemde punten schort het nog wel eens. Zo ergert 67 procent van de Nederlanders zich aan het niet dichtbij kunnen parkeren. En bijna driekwart van de bezoekers wordt niet makkelijk doorgelaten door de beveiliging en ruim 70 procent is niet bekend bij de receptie, waardoor de respondenten zich minder welkom voelen.
Zintuiglijke en onderbewuste waarnemingen spelen grote rol
“Alle zintuiglijke en onderbewuste waarnemingen van de totale ontvangst spelen een grote rol in de gastvrijheidsbeleving van de bezoeker. Ik raad organisaties aan hun ogen te sluiten en eens de reis naar en door hun bedrijf te maken als bezoeker. Probeer er achter te komen wat er beter kan en beter moet”, reageert Van Gelder. Volgens hem is er bij ICT-bedrijven nog een hoop werk aan de winkel. “Als je je organisatie profileert als gastvrij creëer je meerwaarde. Het levert niet alleen blije bezoekers, maar misschien ook wel new business op.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee