OV-chipkaart definitief in metro Rotterdam
De afschaffing van de strippenkaart is omstreden omdat volgens critici het chipkaartsysteem nog steeds niet vlekkeloos werkt. Eerder dit jaar kwam de OV-chipkaart ook in opspraak omdat de toegepaste chip, de Mifare Classic van NXP Semiconductors, kan worden gekraakt. Consumentenorganisaties zoals Rover hebben recent nog gezegd dat het te vroeg is om de chipkaart als enige vervoerbewijs toe te laten.
Rotterdam is al enkele jaren proeftuin voor de OV-chipkaart, aanvankelijk in de metro en daarna ook in tram en bus. Busbedrijf Connexxion heeft het elektronische plaatsbewijs vorig jaar in de Rotterdamse regio ingevoerd en doet hetzelfde sinds begin september inAmstelland-Meerlanden en Haarlem/IJmond. De NS hebben enige tijd met de OV-chipkaart geëxperimenteerd op de spoorlijn naar Hoek van Holland en zetten die proef binnenkort voort op de Schiphollijn en der verbinding tussen Amsterdam en Flevoland. NS wil medio 2009 met de landelijke invoering beginnen.
Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET zegt dat alle kinderziektes zijn verholpen. De RET heeft tot dusver meer dan 600.000 OV-chipkaarten verkocht. Volgens het bedrijf wordt 35 tot 40 procent van de reizen in de metro met de chipkaart gemaakt, maar volgens een steekproef van het AD is dat maar 19 procent.
Het GVB in Amsterdam, waar de chipkaart ook al enkele jaren in de metro kan worden gebruikt, wil de OV-chipkaart ‘binnen enkele weken’ ook in bus en tram introduceren. De nodige apparatuur hangt al enige tijd in de voertuigen maar was nog niet operationeel.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee