Overslaan en naar de inhoud gaan

Firefox: lancering Premium Support was voorbarig

Mozilla maakte vorige week via een speciale pagina bekend dat bedrijven die de Firefox-browser gebruiken, konden gaan betalen voor betere ondersteuning. Die aankondiging had er echter nog niet moeten zijn, stelt de opensourcestichting nu.
Firefox 57
© Mozilla
Mozilla

Met Firefox Premium Support konden bedrijven toegang krijgen tot een speciale omgeving, waar uiteenlopende zaken voor medewerkers geregeld konden worden. Denk bijvoorbeeld aan SLA-managementtools en de mogelijkheid om langs besloten weg bugs direct te melden bij Mozilla. Bedrijven zouden hiervoor dan 10 dollar per maand per ondersteunde installatie betalen.

'Ten onrechte online'

Maar dat aanbod van zakelijke ondersteuning is er nog helemaal niet, blijkt nu. "We werken openbaar, dus ideeën die we overwegen worden vaak openbaar gemaakt voordat we echt hebben besloten ermee aan de gang te gaan", vertelt een woordvoerder van Mozilla aan Computerworld. "De pagina die zei dat deze betaalde ondersteuningsdiensten voor enterprise-klanten beschikbaar worden, was ten onrechte geplaatst."

De pagina heeft enige tijd online gestaan. Volgens de Wayback Machine verscheen de pagina namelijk op 4 september al. Op 12 september pikte Martin Brinkman van Ghacks het op en op 13 september was de aankondiging wereldwijd nieuws, ook bij AG Connect. In reacties sprak Mozilla toen echter al wel over een "eerste pilot", wat suggereert dat de ondersteuning eerst met een select aantal klanten getest werd of getest zou worden.

Deur op een kier

De woordvoerder heeft de deur voor deze optie echter nog niet helemaal dichtgetrokken. Hij ontkende namelijk niet dat Mozilla in de toekomst mogelijk wel extra ondersteuning gaat verkopen aan zakelijke gebruikers van de browser. De roadmap "kan uiteindelijk ooit extra betaalde ondersteuning bevatten", aldus de woordvoerder. "Maar we onderzoeken die optie nog."

De Firefox-makende stichting krijgt al geruime tijd het merendeel van zijn inkomsten via een contract met Google. De bekende internetreus betaalt Mozilla namelijk omdat zijn zoekmachine de standaard is in de opensourcebrowser. Mozilla wil zich echter meer onderscheiden met privacy, waardoor het minder met Google te maken wil hebben. De betaalde ondersteuning voor premium supportdiensten had een andere bron van inkomsten kunnen zijn. 

Mozilla introduceerde met datzelfde doel vorige week ook een eigen vpn-dienst, die het verkeer van internetgebruikers omleidt om hun meer privacy te geven. De vpn-dienst is een extensie van de Firefox-browser.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in