Nog 34.000 stuks sjoemelsoftware voor Volkswagen te fixen
EU-commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten) had van de Duitse autofabrikant geëist dat de hersteloperatie van met software gemanipuleerde dieselauto’s nog in 2017 zou zijn afgerond. Toen dat niet lukte, beloofde het concern vorige maand meer haast te maken met het terughalen van de auto’s.
Skoda's, Audi's en Seat-wagens
Ook bij andere merken van de Volkswagen-groep moeten nog veel Nederlandse voertuigen worden teruggeroepen. Van de bijna 22.000 Skoda’s is iets meer dan de helft in de garage geweest. Bij Audi en Seat is dat respectievelijk ruim 61 en 76 procent. Over Porsche zijn geen cijfers beschikbaar.
EU-commissaris Elzbieta Bienkowska (Interne Markt) had vorig jaar geopperd de nog niet herstelde auto’s in 2018 van de weg te halen. "Commissie en lidstaten moeten dit probleem veel ernstiger nemen", vindt Kathleen Van Brempt, voorzitter van de commissie van het Europees Parlement die het schandaal onderzocht.
Illegale uitstootniveaus
"Op de ethiek van Volkswagen moeten we niet echt rekenen, nu ook duidelijk is geworden dat de groep de impact van uitlaatgassen niet enkel op apen, maar ook op mensen heeft getest in het labo", aldus de Belgische sociaaldemocraat. "De lidstaten moeten beseffen dat ook in de echte wereld mensen nog steeds blootgesteld worden aan uitstootniveaus die gewoon illegaal zijn."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee