Overslaan en naar de inhoud gaan

Storingen schoolsysteem ZuluConnect toch geen capaciteitskwestie

Online-leersysteem ZuluConnect heeft dinsdag voor de tweede dag op rij gekampt met een storing, weer precies in de ochtend toen scholieren en masse gingen inloggen. In tegenstelling tot wat aanbieder De Rolf Groep zelf eerst dacht, is het geen capaciteitskrapte en ook geen logprobleem. De uitval blijkt 'zelfveroorzaakt', en moet nu echt iets van het verleden zijn.
ZuluConnect, lesboeken
© ZuluConnect
ZuluConnect

Maandag dachten de IT'ers bij De Rolf Groep nog dat het een serverprobleem, een kwestie van capaciteit was, vertelt directeur Prince Heyliger aan AG Connect. "Maar dat was het niet. Het was een bug." In een storingsmelding van maandag heeft de IT-dienstverlener gemeld dat de oorzaak was herleid naar een niet goed functionerende server/applicatie die alle logbestanden opslaat. Dat probleem is verholpen, maar heeft echter de tweede storing, op dinsdagochtend, niet weten te voorkomen.

Opschoonprotocol

De eigenlijke oorzaak ligt toch elders, zo heeft het bedrijf ontdekt. Zodra een kind inlogt, gaat het systeem namelijk opschoonwerk verrichten. "Bijvoorbeeld voor al afgerond werk, en welke taken er nog zijn voor een kind", legt Heyliger uit. Het gelijktijdige opschonen plus massale inloggen zorgde voor de twee grote ochtendstoringen.

Het in het systeem ingestelde protocol voor opruimactiviteiten is wel nodig, maar niet per sé bij het inloggen in de ochtend. "Het opschonen doen we nu 's avonds. Uiteindelijk was het simpel op te lossen." Daarnaast voegt het bedrijf twee "supersnelle" servers toe. Heyliger geeft aan dat de aanbieder van online-leersysteem ZuluConnect in maart vorig jaar wel geleerd heeft dat capaciteit van belang is.

Scholen er nu wel klaar voor

Het aantal inloggende scholieren ligt in de huidige lockdown weliswaar vele malen hoger dan het aantal ZuluConnect-gebruikers in de eerste lockdown. Heyliger verklaart dat verschil met de opmerking dat scholen toen nog niet klaar waren voor online-onderwijs. "Nu wel", wat op maandag 4 januari gelijk een veel groter aantal inloggende mensen gaf.

"Normaal hebben we ongeveer een kwart miljoen gebruikers", maar dat was maandag op een gegeven moment wel 720.000 gebruikers. Begin vorig jaar lagen de aantallen tussen de 80.000 en 127.000 gebruikers. De groei qua gebruikers was door De Rolf Groep wel te voorzien, geeft Heyliger toe. Maar de samenloop van inloggen, opschonen en daardoor overbelasting was niet te voorzien, zegt hij.

Avondwerk

"We lagen er niet helemaal uit, maar het was allemaal heel traag", nuanceert de directeur nog. Naast de opschorting voor het opschonen, van het inlogmoment naar ergens in de avond, neemt de aanbieder van ZuluConnect het systeem nog door. Daarbij wordt gekeken naar andere protocollen die eventueel zijn uit te zetten of uit te schakelen.

Punt is wel dat dit soort werk pas aan het eind van de dag en in de avond kan worden verricht. De extra servers zijn om 16:00 uur toegevoegd, waarna test- en optimalisatiewerk kan worden verricht. Voor de derde schooldag van dit jaar is ZuluConnect nu wel op orde, zegt directeur Heyliger. Hij voegt daar meteen aan toe: "Natuurlijk zitten we wel met samengeknepen billen" op woensdagochtend.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in