Ook jongeren bezorgd over privacy
Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn online persoonsgegevens. Millennials (21-35 jaar) maken zich inmiddels evenveel zorgen als de oudere generaties. Hoewel de bezorgdheid ook onder digitieners (14-20 jaar) is gestegen, maakt van deze groep nog steeds minder dan de helft zich druk over de veiligheid van persoonsgegevens. Jongere generaties vrezen dat zijn te volgen door de vastlegging van hun persoonsgegevens en online gedrag in cookies. Een en ander valt op te maken uit het ‘Whats Happening Online’-onderzoek, dat Ruigrok NetPanel jaarlijks uitvoert.
Hans Onkenhout, expert op het gebied van gegevensbeveiliging bij Ruigrok, wijt door de recente grote media-aandacht voor data-lekken en door de grotere gewiekstheid van fraudeurs: “Ziekenhuizen, verzekeraars, telecombedrijven, uit iedere branche is er minstens één bedrijf te noemen waarvan persoonsgegevens van klanten op straat terecht zijn gekomen. Daarnaast gebruiken veel Nederlanders risicovolle openbare wifi-netwerken en zijn phishing mails tegenwoordig haast niet meer van echt te onderscheiden.”
Driekwart van de Nederlanders ziet zichzelf als een actieve gebruiker van Facebook. Het sociale netwerk is regelmatig in opspraak als het gaat om privacy. Bijna alle gebruikers weten dan ook dat zij de privacy-instellingen kunnen aanpassen en driekwart heeft dit wel eens gedaan. Vaak beperken gebruikers van Facebook de zichtbaarheid van hun persoonsgegevens, berichten en foto’s tot alleen vrienden en tot vrienden van vrienden. Vooral babyboomers (56-71 jaar) vertrouwen onbekenden vaak niet. Deze zouden kunnen hun profiel bekijken en hiermee kunnen frauderen of hen op basis van gegevens lastigvallen met reclame.
Dat in WhatsApp instellingen als het tonen van de beruchte ‘blauwe vinkjes’ en het laatste moment waarop een gebruiker online is geweest aangepast kunnen worden, weten ruim acht op de tien gebruikers. Toch is het aanpassen van privacy-instellingen in WhatsApp veel minder gebruikelijk dan in Facebook. Slechts een derde heeft deze instellingen wel eens gewijzigd.
Losse observaties:
- Het gebruik van smart phones neemt nog steeds toe.
- Smart-tv heeft dit jaar opnieuw een stevige groei doorgemaakt. Millennials zijn de grootste fans van het gebruik van internet op hun televisie.
- Tablets zijn relatief het meest populair bij Generatie X en Babyboomers.
- Meer Nederlanders zijn in het afgelopen jaar online naar muziek gaan luisteren. Er is met name een groei in het luisteren van muziek op de smartphone en televisie.
- Online tv, video’s of films kijken stijgt in populariteit. Ook hier zit de groei vooral bij de oudere generaties.
- Online programma’s, films of series kijken die op televisie worden uitgezonden is erg populair. Nederlanders kijken deze vooral achteraf terug of via On Demand.
- De jongste generaties kijken ook regelmatig televisieprogramma’s via een live stream.
‘What’s Happening Online’ wordt al 10 jaar achtereen uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In het kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en sociale mediagebruik. De brongroep van het onderzoek omvat Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal hebben 1.050 Nederlanders de online vragenlijst geheel ingevuld. De steekproef vanaf 18 jaar is representatief voor Nederland naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De steekproef van 14-17 jaar is representatief naar geslacht en leeftijd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee