Europese pc-markt krimpt verder
Een tweede verschil betreft de doelgroep. Professionele klanten kochten 5,3 procent minder pc’s dan een jaar geleden, consumenten gaven er iets meer (0,4 procent) aan uit dan in het 2e kwartaal van 2011.
Asus grootste winnaar, Dell en HP verliezers
Fabrikanten lijden niet allemaal onder de aanhoudende economische crisis. Terwijl HP 13 procent minder pc’s verkocht en Dell 13,6 procent minder, wist de Taiwanese fabrikant Asus 42,8 procent meer te verkopen en landgenoot Acer 15,3 procent meer. Het Chinese Lenovo zag zijn pc-verkoop van jaar op jaar met 10 procent stijgen.
Ondanks de achteruitgang bleef HP in West-Europa met 2,76 miljoen verkochte pc’s marktleider, al daalde zijn aandeel van 22,7 naar 20,2 procent. Acer klom van 14,6 naar 17,3 procent en Asus van 7,3 naar 10,7 procent.
Dell had het in het afgelopen kwartaal moeilijk en zag zijn aandeel van 9,8 naar 8,7 procent slinken. Lenovo klom van 6,9 naar 7,8 procent.
Buiten de top-5 zakte de verkoop met bijna 11 procent. Daardoor daalde het marktaandeel van deze restgroep van 38,7 naar 35,3 procent.
Daling het grootst in Verenigd Koninkrijk
- Gartner splitst de cijfers voor drie grote Europese landen uit. Daaruit blijkt dat pc-leveranciers in het Verenigd Koninkrijk de sterkste daling moesten incasseren: 7,6 procent. Onderzoeker Ranjit Atwal spreekt van een “zeer zwakke markt”. Vooral Dell had het zwaar te verduren, met een terugval van 23 procent (en zelfs 40 procent bij de verkoop aan consumenten).
- Ook in Duitsland daalde de verkoop met een vrij forse 6,5 procent. Opvallend is de sterke afname (met 20 procent) in de vraag naar desktops. De verkoop van draagbare modellen steeg met 4 procent.
- In Frankrijk groeide de pc-afzet zowaar met 0,7 procent. Maar de groei in Frankrijk vond plaats vanaf een smalle basis, want vorig jaar kromp de pc-verkoop daar in het 2e kwartaal met 18 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee