Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse manager sceptisch over sociale media

Bijna de helft van de Nederlandse managers (46 procent) ziet niet veel in het inzetten van online sociale netwerken bij medewerkers en klanten. Toch geeft 23 procent aan dat ze die wel willen inzetten om niet achter te blijven bij de concurrentie. Vooral bij het aantrekken van hoogopgeleid personeel zullen zij gebruikmaken van de sociale media. Dat blijkt uit het onderzoek van Avanade.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Zo’n 12 procent van de Nederlandse managers denkt dat online sociale netwerken alleen geschikt zijn voor jongeren en voor privégebruik. Hiermee lopen zij achter ten opzichte van de rest van de wereld. Toch zien CIO’s en CFO’s ook voordelen in de inzet van samenwerkingstools en socialenetwerksites. Ze geven aan dat er door videoconferencing en telefonische vergaderingen betere samenwerking is tussen de afdelingen. Bij deze organisaties mogen LinkedIn en Instant Messaging worden gebruikt door medewerkers, omdat deze netwerken worden gezien als handige samenwerkingstools. Daarentegen geeft 46 procent van de ondervraagden aan nooit Twitter of Yammer te gebruiken.

De belangrijkste redenen voor het inzetten van communicatie- en samenwerkingstools in Nederland zijn het verhogen van de productiviteit en kostenbesparing (beiden 65 procent), tijdsbesparing (46 procent), minder reistijd (42 procent). Slechts 10 procent zegt dat ze dankzij deze tools extra business hebben binnengehaald. In Nederland heeft 46 procent van de organisaties geen instrument om de voordelen van communicatie- en samenwerkingstools te meten en 23 procent geeft aan dat de voordelen van de tools overduidelijk zijn en dat deze dus niet hoeven te worden gemeten.

Ruim een derde van het ondervraagde Nederlands personeel verwacht van hun werkgever dat ze mogen gebruikmaken van sociale media. Met 35 procent is dit het hoogste percentage ter wereld. Van klanten verwacht 19 procent met behulp van deze tools te kunnen communiceren met bedrijven.

Volgens het onderzoek zijn de grootste struikelblokken als het gaat om communicatie- en samenwerkingstools het moeilijk kunnen meten van de waarde voor de business (42 procent), het missen van het menselijke aspect (38 procent), beveiligingsproblemen (35 procent) en de kosten (27 procent). Opmerkelijk is verder dat Nederlandse managers vinden dat medewerkers veel tijd verspillen met communicatie- en samenwerkingstools. Maar liefst 23 procent is hiervan overtuigd, het hoogste percentage ter wereld.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in