Recessie goed voor verkoop netbooks
Alle top-15 pc-merken, Apple uitgezonderd, hebben nu één of meer mini-notebooks in het assortiment. Volgens onderzoeker John Jacobs introduceerden veel fabrikanten aanvankelijk kleine laptops als defensieve reactie op de pioniers Asus en Acer, maar vervolgens ook om te voorzien in een groeiende vraag naar goedkope instapmodellen.
Met de economische crisis in het achterhoofd passen veel mensen nu hun koopgedrag aan en kiezen voor mini-notebooks als goedkoop alternatief voor grotere notebooks, aldus DisplaySearch. Het onderzoeksbureau verwacht dat consumenten hun oorspronkelijke aankooppatronen weer zullen oppakken als de economische malaise voorbij is.
Mini-notebooks houden ook op langere termijn bestaansrecht, maar zullen de gangbare notebooks niet vervangen. Al was het maar omdat ze niet geschikt zijn om langer dan 20 minuten achtereen comfortabel mee te websurfen, citeert DisplaySearch de marketingdirecteur netbooks van Intel. De markt valt ruwweg uiteen in twee segmenten: onderwijs en opkomende markten enerzijds, en consumenten en professionals die een lichte en compacte (tweede) laptop wensen anderzijds.
Gemiddelde jaarlijkse groei notebookmarkt, 2008-2012
Marktsegment | N-Amerika | EMEA | Azië/Pacific | Wereldwijd |
Mini-notebooks(5,0-10,2 inch) | 12,6% | 26,9% | 29,4% | 25,4% |
Notebooks (10,4-20,0 inch) | 4,6% | 7,5% | 17,7% | 10,9% |
Gecombineerd | 5,4% | 10,7% | 19,5% | 13,0% |
Bron: DisplaySearch, april 2009
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee