Overslaan en naar de inhoud gaan

"2014 wordt het jaar van Printerklaas"

“In 3D-printing komt een aantal trends samen, zoals de hang naar persoonlijke aandacht, authenticiteit, ambachtelijkheid en zelf doen. Je zult zien dat in 2014 veel meer zelf geprinte cadeautjes in de zak zitten of onder de boom zullen liggen”, voorspelt David Kemps, Sector Banker Industrie bij ABN AMRO.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In Nederland is het met name de consument die 3D-printen oppakt. Daarmee onderscheidt ons land zich van het Verenigd Koninkrijk, waar de detailhandel de nieuwe techniek juist heel actief beproeft, en de Verenigde Staten, waar de maakindustrie en de grote multinationals ook al actief zijn. Nike kan bijvoorbeeld in slechts 48 uur voor professionele atleten een schoen op maat printen, een proces dat normaal zo’n vier tot zes weken in beslag neemt. McDonalds overweegt zijn Happy Meals-poppetjes op locatie te laten uitprinten. En zelfs lingeriegigant Victoria’s Secret onderzoekt nu de mogelijkheden om ondergoed te laten printen.

Gedeelde 3D-printers

Voor de consument wordt het ook steeds eenvoudiger om iets in 3D te printen, ook zonder over een eigen 3D-printer te beschikken. Nederland telt ruimt 20 3D-printwebshops die zowel kant-en-klare producten verkopen als artikelen die de klant naar eigen inzicht kan aanpassen, en dat aantal groeit nog steeds. Tegelijkertijd stijgt het aantal gedeelde printers snel. Het Nederlandse netwerk van 3D Hubs telt nu ruim 270 printers. Ook in het buitenland opgestarte netwerken als Makexyz.com en 3Dpinpoint.me bieden hubs in Nederland aan. Bovendien zijn FabLabs - werkplaatsen waar technici, ontwikkelaars, uitvinders en hobbyisten op coöperatieve basis apparatuur delen - sterk in opkomst. Met wereldwijd de meeste FabLabs per inwoner (22 labs in totaal) vervult Nederland hierbij volgens ABN AMRO een gidsfunctie.

Drempels geslecht

Ook andere drempels worden in rap tempo geslecht. De technologie om zelf 3D-producten te ontwerpen is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Ook kunnen de printers met steeds meer materialen overweg, waardoor het aanbod 3D-geprinte producten groeit. En een groeiend aantal servicebureaus print voorwerpen op verzoek, maakt tekeningen en verleent andere 3D-services. Nederland telt op dit moment zo’n 12 professionele servicebureaus.

Op langere termijn zal 3D-printen het scenario volgen dat de fotobranche de afgelopen jaren doorliep, verwacht ABN AMRO. In de toekomst zullen 3D-thuisprinters voor eenvoudige enkelstuks-productie betaalbaar worden. Voor grotere oplages of producten met groter afmetingen zal de consument een beroep doen op een 3D-webshop of fysieke winkel. Een serieuze doorbraak in de verkoop van thuisprinters verwacht ABN AMRO overigens pas wanneer deze machines gebruiksvriendelijker en multifunctioneel zijn; dus ook kunnen scannen en kopiëren.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in